Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

09 mei 2011

Promotie: mw. A. Waninge, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Measuring physical fitness in persons with severe or profound intellectual and multiple disabilities

Promotor(s): prof.dr. C.P. van der Schans, prof.dr. B. Steenbergen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Fitheid van mensen met ernstige beperkingen betrouwbaar vast te stellen

Het is mogelijk de fitheid van mensen met (zeer) ernstige verstandelijke, visuele en motorische beperkingen (ZEVMB) op een betrouwbare en uitvoerbare manier vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Aly Waninge. De door Waninge ontwikkelde tests en metingen maken het mogelijk de gezondheid en fitheid van deze groep gericht te verbeteren.

Voldoende bewegen en fitheid zijn voor iedereen van groot belang voor een goede gezondheid, welbevinden, participatie en kwaliteit van leven. Door hun beperkingen zijn mensen met ZEVMB vaak minder actief, waardoor hun fitheid niet optimaal lijkt. Doordat echter niet goed uit te maken valt hoe fit ze zijn, is het ook vaak niet duidelijk hoe de fitheid van mensen uit deze groep verbeterd kan worden. Aly Waninge ontwikkelde tests en meetinstrumenten die helpen de fitheid van deze groep in kaart te brengen. Ook toont ze aan dat mensen met ZEVMB aan testen kunnen wennen, als de omgeving maar de juiste voorwaarden creëert. Waninge stelt in haar proefschrift nadrukkelijk dat het van groot belang is speciale beweegprogramma’s voor mensen met ZEVMB te ontwikkelen.

Aly Waninge (Zuidlaren, 1964) studeerde fysiotherapie Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij Koninklijke Visio De Brink in Vries, bij het lectoraat Transparante Zorgverlening van de Hanzehogeschool Groningen en bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door Regionale Actie-en-Aandacht voor Kenniscirculatie (RAAK) en het Fonds Nuts-Ohra. Waninge blijft werkzaam als onderzoeker en fysiotherapeut bij Visio De Brink.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:12