Over ons Actueel Nieuws

Rijksuniversiteit Groningen en Universitair Medisch Centrum Groningen bouwen voor 'healthy ageing'

17 maart 2010
artists impression van de nieuwbouw
artist impression

Woensdag 17 maart ondertekenen collegevoorzitter prof.dr. S. Poppema van de Rijksuniversiteit Groningen en algemeen directeur ing. H. Dedden van Friso Bouwgroep uit Sneek het contract voor de bouw van het nieuwe ERIBA-onderzoeksgebouw op het UMCG-complex. Het ERIBA-gebouw zal huisvesting bieden aan medisch-biologische wetenschappers die werken aan kennis over gezond ouder worden.

ERIBA (European Research Institute on the Biology of Ageing) is een onderzoeksinstituut waar topwetenschappers met hun onderzoeksgroepen fundamenteel onderzoek doen naar het verouderingsproces en ziekten die daarmee gepaard gaan. Het onderzoek wordt uitgevoerd op celniveau en met modelorganismen zoals wormen en fruitvliegjes. Centraal staat de vraag welke mechanismen ten grondslag liggen aan ziekten zoals Alzheimer en Parkinson, maar ook wat de basale oorzaken zijn van tumorvorming en diabetes mellitus.

Naast laboratorium- en kantoorfuncties komen er in het ERIBA-gebouw een groot aantal ultramoderne onderzoeksfaciliteiten. ERIBA-onderzoekers maken gebruik van technieken op het gebied van bijvoorbeeld genoom- en eitwitonderzoek, microscopie, bioinformatika en celisolatie.

Ook het nieuwe centrum voor Systeem Biologie, waarvoor het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen onlangs vier miljoen NWO-subsidie ontvingen, wordt hier gehuisvest. Door de transparante bouw biedt ERIBA optimale mogelijkheden voor interacties tussen wetenschappers die werkzaam zijn in de verschillende onderzoeksgebieden. Zo vormt het een vruchtbare bodem voor wetenschappelijke doorbraken. Binnen de muren van ERIBA zullen ongeveer 150 mensen werkzaam zijn.

De opdracht voor bouwconcern Friso betreft de eerste fase van de nieuwbouw. Friso maakte het winnende schetsontwerp samen het het Amsterdams architectenbureau Uytenhaak en de ingenieursbureaus ABT Arnhem en Deerns Groningen. De bouw start in de tweede helft van 2010; de oplevering is eind 2011.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:58