Hoe ontwikkel je een zelfrijdende auto? Hoe leer je een computer spraak of emoties herkennen? Hoe ontwerpen we intelligente systemen die aansluiten bij het menselijk denken? Dit zijn belangrijke vragen die je gaat onderzoeken in de bacheloropleiding Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Introduction to Artificial Intelligence (5 EC) | ||||
Introduction to the Brain (5 EC) | ||||
Calculus for Artificial Intelligence (5 EC) | ||||
Imperative Programming (for AI) (5 EC) | ||||
Autonomous Systems (5 EC) | ||||
Introduction to Logic (AI) (5 EC) | ||||
Algorithms and Data Structures (AI) (5 EC) | ||||
Cognitive Psychology (5 EC) | ||||
General Linguistics (5 EC) | ||||
Artificial Intelligence I (5 EC) | ||||
Linear Algebra and Multivariable Calculus (5 EC) | ||||
Statistics (5 EC) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Knowledge and Agent Systems (5 EC) | ||||
Object-Oriented Programming (for AI) (5 EC) | ||||
Statistics (5 EC) | ||||
Architectures of Intelligence (5 EC) | ||||
Introduction to Machine Learning (for AI) (5 EC) | ||||
Signals and Systems (for AI) (5 EC) | ||||
Advanced Logic (5 EC) | ||||
Language and Speech Technology (5 EC) | ||||
Philosophy of AI and Cognition (5 EC) | ||||
Data Analytics and Communication (5 EC) | ||||
Ethics in Artificial Intelligence | ||||
Neural Networks (5 EC) |
Semesters | ||||
---|---|---|---|---|
VakkenVakkencatalogus > | 1a | 1b | 2a | 2b |
Elective in e.g. Cognition snd Attention, Computer Graphics or Introduction to Information Systems (5 EC, keuzevak) | ||||
Practical in e.g. Agent Technology, Cognitive Modeling or Robotics (5 EC, keuzevak) | ||||
AI Engineering Practical (10 EC, keuzevak) | ||||
Knowledge Technology practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Language Technology Practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Reinforcement Learning Practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Computational Methods in Neuroscience Practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Social Robotics Practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Bachelor's Project (15 EC) | ||||
Interaction Design Practical (5 EC, keuzevak) | ||||
Robotics Practical (5 EC, keuzevak) |
In het eerste jaar vergaar je kennis van de belangrijkste vakgebieden voor kunstmatige intelligentie. In het tweede jaar begin je de vakgebieden met elkaar te verbinden en ga je je kennis meer toepassen.
Later in het programma is er ruimte om je te verdiepen in de
onderwerpen die je het meest interesseren in de vorm van practica
(15 ECTS) en electives (30 ECTS). Je sluit je bachelor af met een
klein onderzoek (15 ECTS) dat je uitvoert onder begeleiding van
één van de onderzoekers werkzaam op het gebied van
kunstmatige intelligentie binnen het Bernoulli Institute.
Een volledig overzicht van de vakken vind je op:
https://ocasys.rug.nl/current/catalog/programme/56981
Een studiejaar bestaat uit 60 studiepunten (ECTS); de meeste vakken
zijn 5 ECTS.
Binnen de Faculty of Science and Engineering verwachten we dat studenten zich houden aan ons Bring Your Own Device (BYOD) beleid. Deze garandeert een naadloze integratie van persoonlijke elektronische apparaten voor academische doelen. Voor meer gedetailleerde informatie over ons BYOD beleid, zie onze webpagina .
wiskunde A of wiskunde B
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
taaltoets cijfer |
Een voldoende voor je vwo-Engels is aan te bevelen omdat de opleiding Engelstalig is. Indien je tijdens je vooropleiding geen Engelse taalvaardigheid op vwo-niveau hebt gehad, dien je hiervoor een toets af te leggen. Kijk voor de mogelijkheden hier: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
overige toelatingseisen |
Voordat je je aanmeldt! Ben je niet direct toelaatbaar en heb je een andere vooropleiding, zoals een hbo-propedeuse of een niet-toereikend vwo-diploma? Kijk dan hier voor meer informatie over de toelatingsprocedure via de Toelatingscommissie BSc opleidingen FSE. |
Deze opleiding verzorgt matching. Ondanks dat het advies niet bindend is is deelname verplicht. Meer informatie over matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Please note: for your application in Studielink, please choose the option without the 'Numerus fixus programme' label.
The degree programme will organize a matching procedure. Although the advice is not binding participation is compulsory. More information about matching: https://www.rug.nl/fse/education/matching
Specifieke eisen | Extra informatie |
---|---|
vooropleiding |
Secondary education equivalent to Dutch pre-university (vwo) is required. A list of qualifications that are considered equivalent to pre-university education in the Netherlands can be found here: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/admission/procedures/application-informatie/with-non-dutch-diploma/entry-requirements/bachelor-entry-requirements/vwo-equivalent-qualifications If you have any questions concerning admission to the programme, please contact our Admissions Office: https://www.rug.nl/education/application-enrolment-tuition-fees/contact/ |
aanvullend vak |
Sufficient background knowledge in Mathematics is required. The Admissions Board will determine whether your background knowledge in this subject is sufficient to start the Bachelor's degree programme of your choice. |
taaltoets cijfer |
You will need to submit proof of English proficiency in accordance with the requirements of the Faculty of Science and Engineering. Please find our English language requirements (exemptions, IELTS, TOEFL, Cambridge and more) on this page: https://www.rug.nl/fse/education/admission-application/apply-bsc/language |
Type student | Deadline | Start opleiding |
---|---|---|
Nederlandse studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
non-EU/EEA studenten | 01 mei 2026 | 01 september 2026 |
Please note: for your application in Studielink, please choose the option without the 'Numerus fixus programme' label.
Omdat je zo breed wordt opgeleid, is Kunstmatige Intelligentie een studie waarmee je veel kanten op kunt, zowel in Nederland als in het buitenland. Je leert zaken vanuit diverse invalshoeken benaderen en daardoor kun je ook goed communiceren met andere vakspecialisten. Dat is heel waardevol voor veel bedrijven en instanties. Je beroepskeuze zal voor een groot deel samenhangen met de master die je hebt gevolgd.
Na de master Artificial Intelligence
Veel studenten beginnen de studie met het idee daarna een baan
bij een bedrijf te zoeken. Velen vinden een passende baan in het
bedrijfsleven, anderen beginnen bijvoorbeeld als zelfstandig
ondernemer, of als academisch onderzoeker.
Je kunt werken bij instanties die met grote gegevensbestanden
werken, zoals ziekenhuizen, banken of expertisecentra. Ook kun je
terecht bij onderzoeksafdelingen, bijvoorbeeld als bouwer van
lerende of analyserende systemen.
Studenten hebben in het algemeen weinig moeite met het vinden
van een interessante, passende baan kort na afstuderen.
Na de master Computational Cognitive Science
Als afgestudeerde van de master Computational Cognitive Science
kun je als cognitief ergonoom aan de slag. Dat betekent dat je
werkt bij bedrijven die gebruiksvriendelijke apparaten of software
maken. Daarnaast kun je ook met deze master als onderzoeker aan de
slag, bij een universiteit of op de onderzoeksafdeling van
bedrijven als Philips, Shell of TNO.
Voorbeelden van bedrijven waar onze afgestudeerden nu werken:
Accenture, Ethical Hacker, TNO, Deloitte, Educational game
researcher, Nederlands Forensisch Instituut, ORTEC, KPN Consulting,
Achmea, en Almende.
De missie van het Bernoulli Institute is om vooraanstaand academisch onderzoek en onderwijs te verrichten in Wiskunde, Informatica en Kunstmatige Intelligentie en om internationaal leiderschap hierin te behouden; om deze disciplines als een levend geheel aan kennis te koesteren en het relevant maken voor de maatschappij.
De symbiose tussen zuivere en toegepaste wetenschap, en tussen mono- en multidisciplinair onderzoek en onderwijs, is een onderscheidend kenmerk van het instituut. Als een belangrijk onderdeel van deze missie streeft het instituut ernaar de resultaten over te dragen naar andere gebieden van wetenschap en technologie, en inter- en multidisciplinaire onderzoekssamenwerkingen te initiëren en uit te breiden.
De volgende onderzoeksgroepen binnen het Bernoulli Institute richten zich op Kunstmatige Intelligentie:
Autonomous Perceptive Systems
Cognitive Modelling
Multi-Agent Systems