Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. S.J.H. (Stijn) Waaijer
Wanneer:30 november 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, dr. C.P. (Carolien) Schröder, prof. dr. M.N. (Marjolijn) Lub-de Hooge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Molecular imaging applications of antibody-based immunotherapeutics
to understand cancer drug distribution

Immuuntherapie met antilichamen in kaart gebracht met moleculaire beeldvorming

Immuuntherapie is een van de meest veelbelovende nieuwe behandelingen voor kankerpatiënten. Helaas reageren niet alle patiënten op deze vorm van therapie, en daarom zoeken artsen naar nieuwe aanknopingspunten. Een van de mogelijkheden is het activeren van het immuunsysteem van de patiënt met behulp van antilichamen, zodat het lichaam de tumor aan gaat vallen. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk hoe deze medicijnen zich precies zich gedragen in ons lichaam. In dit proefschrift onderzocht Waaijer daarom het farmacologische gedrag van op antilichamen gebaseerde medicijnen.

In zijn onderzoek richt Waaijer zich specifiek op zogenoemde bispecific T cell engagers (BiTES). Om het gedrag van deze BiTES in kaart te brengen, voegt hij een radioactieve label toe. Door dit radioactieve label kan hij met behulp van positron emissie tomografie (PET) zien hoe de BiTES zich door het lichaam verspreiden en opgenomen worden door de tumor. Dit systeem bleek goed te werken. Om de techniek verder te testen bekeek Waaijer ook twee andere op antilichamen gebaseerde medicijnen, en ook die waren goed te volgen in het lichaam. Volgens de promovendus kan deze techniek daarom helpen om meer te leren over antilichaam gebaseerde medicijnen en hopelijk bijdragen aan het effectiever maken van de behandelingen.

Curriculum Vitae

Stijn Waaijer (1991) studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (2009-2014). Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan het CRCG Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij Genentech Inc.. De titel van zijn proefschrift luidt: “Molecular imaging applications of antibody-based immunotherapeutics to understand cancer drug distribution.”