Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Letteren & Samenleving Onze bijdrage aan de SDGs

Letteren scoort bij Ben Feringa Impactprijzen 2022

Op 24 mei 2022 had onze faculteit succes bij de universitaire Impactprijzen. Het studententeam won en de genomineerde Letteren-onderzoeker kreeg een eervolle vermelding. Op 11 november werden de Impactprijzen van de Faculteit der Letteren al uitgereikt. Promovendus Jeroen Steenbakkers won in de categorie medewerkers en het team van Ydwer Hoekstra, Roos Gielen, Stefan Ivanov en Joren Arkes wonnen in de categorie studenten. Juryvoorzitter Ruth Koops van 't Jagt (winnares van de vorige facultaire editie) had lovende woorden voor alle genomineerde projecten.

Winnende projecten

Jeroen Steenbakkers project Bewuste taalvaardigheid in de lessen Nederlands toont dat onderwijsvernieuwing pas echt succesvol kan zijn wanneer praktijk en wetenschap met elkaar verbonden worden. Promovendus, ervaren docent en lerarenopleider Steenbakkers kan dat als geen ander. In plaats van lessen over weinig gemaakte stilistische fouten leert hij leerlingen bewuster met stijl om te gaan in situaties die ze herkennen. Lessenseries die bovendien wetenschappelijk onderbouwt zijn en effect hebben. Hij inspireert leerlingen, leraren en educatief uitgevers op vele manieren en via verschillende kanalen. Zijn nominatie werd van harte ondersteunt door Boom uitgevers en Levende talen en door collega's Veerle Baaijen, Ninke Stukker en supervisor Kees de Glopper.

Het studentenproject Cultural engagement of Young Adults in Het Hogeland werd uitgevoerd door een zeer interdisciplinair team van bachelorstudenten binnen de facultaire Career minor. Joren Arkes (Communicatie- en Informatiewetenschappen), Roos Gielen (Mediastudies), Ydwer Hoekstra (Geschiedenis) en Stefan Ivanov (International Relations and International Organisations) onderzochten voor de gemeente Het Hogeland hoe jongeren beter betrokken zouden kunnen worden bij culturele activiteiten. Daarbij maakten ze nieuwe wetenschappelijke inzichten praktisch toepasbaar en gebruikten ze verschillende onderzoeksmethoden om tot een gedegen en leesbaar advies te komen. Hun nominatie werd ondersteunt door de gemeente, docent Djamila Boulil en de wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.

Geduchte concurrentie

De andere genomineerden, Rina Knoeff en Maarten Meijer, maakten de keuze voor de jury niet gemakkelijk. Rina Knoeff zorgde er met haar project voor dat veel mensen gingen inzien dat een historisch perspectief op de Corona-crisis een waardevolle bijdrage kan leveren aan het heden. Haar werk leidde tot veel media-aandacht en evenwichtiger adviezen aan het OMT en de veiligheidsregio's. Maarten Meijer werkte samen met game-ontwikkelaars en het Watersnoodmuseum aan een serious game waarin de gevolgen van de klimaatcrisis voor een kwetsbaar gebied rond de Oosterschelde zeer inzichtelijk worden gemaakt.

Wie zat er in de jury?

De jury bestond uit deskundigen van binnen en buiten de faculteit, die allemaal een hart voor Impact hebben.

• Ruth Koops van 't Jagt (juryvoorzitter), ondernemer op het gebied van communicatie en impact
  • Anton Scheepstra, directeur van uitgeverij Passage en lid van de facultaire Raad van Advies
  • Maarten Duijvendak, oud-hoogleraar sociale en economische geschiedenis
  • David Cheruiyot, universitair docent Journalistiek

Wat zijn de facultaire Impactprijzen?

Letterenonderzoek gaat over mensen. Over hoe ze communiceren, hoe de geschiedenis hen vormt en beïnvloedt, hoe ze via kunstvormen reflecteren op de maatschappij... Het is ook onderzoek dat helpt maatschappelijke vraagstukken in kaart te brengen en situaties te verbeteren. Om echt iets te veranderen is samenwerking met partners buiten de universiteit noodzakelijk. Veel van onze onderzoekers en studenten doen dit daarom ook graag. Die inspanningen beloont de Faculteit der Letteren met de facultaire Impactprijzen.

decoratieve afbeelding
Bij de facultaire prijsuitreiking, v.l.n.r. Kirsten Broekema (studentadviseur FB), Jeroen Steenbakkers, Joren Arkes, Ydwer Hoekstra, Ruth Koops van 't Jagt (voorzitter jury), Roos Gielen en Stefan Ivanov
Laatst gewijzigd:10 januari 2024 12:03