Van de Redactie

Oud en nieuw

Met het verschijnen van dit nummer begint voor Pictogram alweer de derde jaargang. Om onderwerpen waarover eerder in Pictogram is gepubliceerd gemakkelijk terug te kunnen vinden, vindt u bij dit nummer een handig register om te bewaren. Ondertussen gaan we gewoon door met de berichtgeving over de ontwikkelingen in de wereld van ICT, Universiteitsbibliotheek en Eccoo.

De redactie had een gesprek met Hayko Wind, hoofd van de RC-afdeling Computerzaken over de komst van de CAVE in de nieuw te bouwen Zernikeborg. Met de CAVE kan een virtuele wereld worden gecreëerd. Wat moeten we ons daarbij voorstellen en wat kun je ermee? In het interview leest u het antwoord.
Van de UB een bijdrage over het gebruik van elektronische tijdschriften. Wat is de mening van de medewerkers van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen? Een verslag van een enquête over elektronisch tijdschriftengebruik die eind vorig jaar aan alle FWN-medewerkers is voorgelegd.

Medewerkers van het ExpertiseCentrum voor ComputerOndersteund Onderwijs (Eccoo) hebben het afgelopen najaar in het Amerikaanse Nashville een van de grootste conferenties ter wereld over onderwijs en ICT bezocht: Educause. In dit nummer van Pictogram een verslag over de laatste ontwikkelingen op dat gebied door Eccoo-medewerker Louwarnoud van der Duim.
Naast informatie over nieuwe ontwikkelingen bevat dit nummer ook weer een artikel over computerpioniers. Jan Kraak (RC) sprak met twee ZEBRA-gebruikers en geeft een indruk hoe het er aan toeging met de eerste computer in Groningen.

Verder presenteren we wederom een nieuwe rubriek in Pictogram: ‘De kaartenbak’. Over de manier waarop wetenschappelijk onderzoekers en docenten van de universitaire ICT-infrastructuur gebruik maken (of niet). In de eerste aflevering vertelt Paulien Westerman, o.a. docente Rechtsfilosofie aan de RUG, over haar ervaringen met het gebruik van de universitaire ICT-voorzieningen.

Van de vaste rubrieken zult u deze keer geen Helpdesk-rubriek aantreffen, wel hebben we weer een aantal internet links voor u verzameld in de rubriek ‘Leuke links’. In de Mededelingenrubriek vindt u informatie over actuele ontwikkelingen met betrekking tot de Elektronische Leeromgeving (ELO) en het RC Servicecentrum.
Ook in dit nummer van Pictogram heeft UB-biliothecaris Alex Klugkist weer een brief geschreven aan RC-directeur Wim Liebrand en tenslotte vertelt Jan Hemel in de column ‘Icy Tea’ over zijn (elektronische) cursus Spaans.

Begin pagina

index Pictogram 1