Mededelingen

ECCOO

Stand van zaken ELO/NESTOR

Tijdens de feestelijke bijeenkomst op 13 december vorig jaar is de elektronische leeromgeving van de RUG gedoopt tot NESTOR, naar een winnend idee van rechtenstudente Annemarie Meulman. Het eerste trimester zit erop en een aantal docenten heeft haar ervaringen met Blackboard, het centrale leerplatform van Nestor, geëvalueerd. Dit evaluatieverslag is in te zien via de ELO-site.
Stapsgewijs is de gebruikersgroep van Nestor uitgebreid. Het geplande aantal ‘Wubbo’s’ (‘Werkelijk Uitproberen van BlackBoard in het Onderwijs’, red.) voor het tweede trimester (60), is gehaald. Het is de bedoeling minstens 250 docenten voor Wubbo3 te werven. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang: de training van RUG-trainers en van Wubbo3-docenten. Deze trainingen kunnen in het vervolg ook in de eigen faculteiten georganiseerd worden, mits de locatie de beschikking heeft over voldoende computers.
De grotere gebruikersgroep zorgde voor meer technische- en support-vragen en een achterstand in de beantwoording van deze vragen. Een van de oorzaken hiervan was een probleem met een Blackboard-HOTFIX (een tussentijdse aanpassing van software), waardoor gegevens van nieuwe gebruikers op een verkeerde manier in Blackboard terecht kwamen. Een ongewenste situatie door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, die de nodige - terechte- irritaties veroorzaakte. Dit technische probleem kon direct verholpen worden.
De achterstand in beantwoording van support-vragen is rond de kerstvakantie weggewerkt. In overleg met de facultaire contactpersonen is bovendien een aantal student-assistenten aangetrokken om de Nestor-support snel en adequaat gestalte te geven. Op dit moment verloopt de support naar ieders tevredenheid.
Het Nestor-project verloopt nog steeds volgens schema. De raakvlakken met andere universitaire organisaties en systemen worden steeds tastbaarder. Dit betekent dat de werkwijze ook steeds ‘integraler’ moet zijn. Zo gaat een werkgroep met vertegenwoordigers uit de ICT-projecten GAI , W3 en Nestor ervoor zorgen dat alle nieuwe eerstejaarsstudenten per 1 september 2001 de beschikking hebben over een username, password en e-mailadres. Hiervoor worden nu de beoogde technische toepassingen verder uitgewerkt. In dit verband is dit de koppeling van Blackboard aan Progress-WWW en ISIS+.
Ook start een pilot bij de faculteiten Wiskunde en Natuurwetenschappen, Letteren en PPSW op het gebied van de elektronische leeromgeving, kennisontsluiting en vaardigheden van docenten en studenten. Hieraan werken docenten, facultaire contactpersonen, bibliotheken, UB en Eccoo mee.
Het enthousiasme om deel te nemen aan Nestor is groot. Het is nu zaak de balans tussen technisch verantwoord handelen en het benutten van het getoond enthousiasme goed te bewaken. Het onlangs door de stuurgroep vastgestelde scholingsplan en de contouren voor de Nestor-beheerorganisatie zullen hier in positieve zin aan bijdragen.

RC Servicecentrum

Fujitsu Siemens Computers in assortiment RC Servicecentrum

Na een succesvol Thuis-pc-project in 2000 heeft het RC Servicecentrum (RCSC) besloten om ook de professionele lijn van Fujitsu Siemens (FSC) in het assortiment op te nemen. De zeer goede kwaliteit gecombineerd met een concurrerende prijs/prestatieverhouding waren de basis om FSC in het assortiment op te nemen.
Fujitsu Siemens Computers is ontstaan door een joint-venture van Fujitsu Computers (Europe) Limited en Siemens Computer Systems. Naar is gebleken een unieke combinatie van Japans vernuft en Duitse degelijkheid. Dat deze merge geen windeieren heeft gelegd blijkt uit de cijfers die Dataquest onlangs publiceerde over het derde kwartaal van 2000. FSC bekleedde een keurige derde overall marktpositie in Nederland. Het complete assortiment notebooks, desktops en servers, respectievelijk ‘Lifebook’, ‘Scenic’ en ‘Primergy’ genaamd, vormen de basis voor dit succes.
In het RC Servicecentrum kunt u kennismaken met het ‘Lifebook B2154’, een ultra portable computer met handig touchscreen en de ‘Lifebook C6185’. De Lifebook range kenmerkt zich door voor iedere portable gebruiker de juiste oplossing te kunnen bieden. De ‘Liteline’ is een notebook dat functionaliteit koppelt aan een zeer lage aanschafprijs.
Daarnaast treft u een tweetal desktop computers aan. De ‘Scenic xB’ is een uiterst stabiele en volledige multimedia computer welke beschikt over vele uitbreidingsmogelijkheden. De ‘Scenic xS’ is eveneens een volledige multimedia computer, door zijn geringe afmetingen uitermate geschikt voor de gebruiker met beperkte ruimte.
Mocht uw interesse gewekt zijn voor de computers van Fujitsu Siemens, breng dan een bezoek aan het RC Servicecentrum en laat u uitgebreid adviseren over het juiste Lifebook, Scenic of Primergy voor uw toepassing.

Begin pagina

index Pictogram 1