Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Customer Insights Center (RUGCIC)Meetings

Seminars (open inschrijving)

De seminars van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen zijn inmiddels een toonaangevend begrip. Herinner jij je het speciale VIP gevoel nog op het seminar over Customer Experience? En de passende sfeer van die middag over Privacy? Of de spanning met tromgeroffel bij de uitreiking van onze awards?

Wil jij zelf ook (weer) iets nieuws ervaren als klant?

Welkom op ons eerstvolgende RUGCIC seminar
Welkom op ons eerstvolgende RUGCIC seminar

Ben jij hier ook weer bij?

Lustrum: 10 jaar Customer Insights

Donderdagmiddag 30 november 2017

Inschrijven

Gezien de populariteit van de voorgaande seminars raden wij aan om vroegtijdig in te schrijven via de volgende link:

RUGCIC seminar inschrijfformulier

Niet-leden betalen €499 excl. BTW per persoon; alle klantgerelateerde medewerkers van RUGCIC bedrijfsleden kunnen onbeperkt GRATIS deelnemen; leden van onze partners op het inschrijfformulier kennen een gereduceerd tarief; voor enkele journalisten is een perskaart beschikbaar via een e-mail naar cic@rug.nl.

Thema

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen is een tiener geworden en we willen dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom organiseren we een lustrumseminar rondom het thema tien jaar Customer Insights.

Met bescheiden trots starten dr. Jelle Bouma en prof. dr. Peter Verhoef met het overzicht van hetgeen RUGCIC de afgelopen tien jaar heeft mogen bijgedragen qua Customer Insights in wetenschap en praktijk. Met name op het gebied van digitalisering gebeurt nog steeds zeer veel. Daarom zal prof. dr. Werner Reinartz van de universiteit van Keulen dieper in gaan op klanten die hierdoor zelden niet aan het shoppen zijn. Vervolgens staan we nadrukkelijk stil bij de nieuwste praktische klantinzichten aan de hand van Joost Bosma (NS), Ewald Hoppen (Wehkamp.nl), Yory Wollerich (Achmea) en Hans Zijlstra (KLM). Vervolgens springen we richting toekomst. Prof. dr. Jaap Wieringa zal zijn visie geven op de komende ontwikkelingen in het vakgebied, gevolgd door onze internationale topspreker: Prof. dr. Bernd Schmitt van de Columbia Business School uit New York. We sluiten de dag af met een borrel en diner.

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) zal hiermee opnieuw theorie en praktijk bij elkaar brengen en het overzicht weergeven van interessante en toepasbare klantinzichten uit het voorfront van de allernieuwste marketingontwikkelingen. Het seminar kost ditmaal maar één dag (want we beginnen om 10 uur in centraal Nederland) om qua kennis weer helemaal bij te zijn. Ben jij hier ook weer bij?

Agenda

10.00

Ontvangst

Koffie met lekkers

10.30

Dr. Jelle Bouma

Inleiding over 10 jaar customer insights

11.00

Prof. Peter Verhoef

Customer insights terugblik: wat weten we inmiddels?

11.45

Prof. Werner Reinartz

The impact of digital transformation

12.30

Lunchpauze

Tussen wetenschap en praktijk

13.30

Drs. Joost Bosma

Toepassingen en resultaten bij NS

14.00

Drs. Hans Zijlstra

Toepassingen en resultaten bij KLM

14.30

Drs. Ewald Hoppen

Toepassingen en resultaten bij Wehkamp.nl

15.00

Yory Wollerich M.Sc.

Toepassingen en resultaten bij Achmea

15.30

Middagpauze

Tussen heden en toekomst

16.00

Prof. Jaap Wieringa

Nieuwe ontwikkelingen in customer insights

16.45

Prof. Bernd Schmitt

The future of experience: dehumanized, re-humanized

17.30

Dagvoorzitter

Samenvatting, tips en aanbevelingen

18.00

Netwerkmogelijkheden

Borrel met diner

Locatie & Route

Kasteel De Vanenburg
Vanenburgerallee 13, Putten
(A28 net boven Amersfoort)

Inschrijfprocedure

Inschrijvers (via het bijbehorende inschrijfformulier) ontvangen binnen twee weken een schriftelijke bevestiging met daarin het thema en de datum van het evenement.

Wegens de overweldigende belangstelling bij eerdere evenementen behoudt de organisatie het recht om kaarten dynamisch te distribueren over de aanvragers. Daarbij kan het in sommige gevallen zo uitkomen dat keuzes moeten worden gemaakt op grond van de beperkte zaalcapaciteit. Wij vragen hiervoor begrip. Toegangskaarten worden verstrekt aan inschrijvers zolang de voorraad strekt.

Deelnemers ontvangen uiterlijk twee dagen van tevoren alle benodigde informatie, waaronder de agenda en de definitieve routebeschrijving.

De dresscode-suggestie is business formal op al onze bijeenkomsten.

Eventuele journalisten van de pers wordt vriendelijk verzocht vooraf contact met ons op te nemen over de mogelijkheden voor het houden van interviews met onze topsprekers uit wetenschap en praktijk.

Alle toekomstige activiteiten en prijzen worden steeds onder voorbehoud vermeld. In geval van wijzigingen worden reeds ingeschreven deelnemers voorafgaand op de hoogte gesteld.

Vragen, of moeite met het inschrijfformulier? Neem even contact met ons op.


Historisch overzicht van eerdere seminars

Eerdere RUGCIC seminars

30 november 2017

Lustrum 10 jaar Customer Insights

Prof. dr. Bernd Schmitt, Columbia New York, Prof. dr. Werner Reinartz, University Köln, J. Bosma, NS, E. Hoppen, Wehkamp.nl, Y. Wollerich, Achmea, H. Zijlstra, KLM, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, Prof. dr. P.C. Verhoef, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC.

Rapportcijfer: n.n.b.
Beste spreker: n.n.b.

23 maart 2017

Customer Feedback Loop

Dr. J. van Doorn, RUGCIC, Dr. L. Lobschat, RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, RUGCIC, E. van der Harst, MetrixLab, M. Teerling, Eneco, B. Manintveld, Eneco

Rapportcijfer: 8,7
Beste sprekers: M. Teerling & B. Manintveld (9,4)

3 november 2016

Customer Experience (CX)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Oprichter RUGCIC, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, M. Schnorrer MSc., Pricewise, Drs. S. van Slooten, Altuition

Rapportcijfer: 8,7
Beste spreker: S. van Slooten (9,2)

31 maart 2016

Trends en ontwikkelingen in Mobile marketing

Prof. dr. X. Luo, Temple University, Dr. E. de Haan, Goethe University / RUGCIC, Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, H. Lubbers, RMC / CityTraffic, E. de Ruiter, Storm Digital, M. Slagter, Storm Digital

Rapportcijfer: 8,1
Beste spreker: X. Luo (8,9)

19 november 2015

Unstructured data: waarom begrijpen wij onze klanten nog steeds niet helemaal?

Prof. dr. J.E. Wieringa, Research Directeur RUGCIC, Prof. dr. R. Vliegenthart, Researcher UvA, Dr. J.T. Bouma, Directeur RUGCIC, Drs. E. Kooge, Managing Partner MetrixLab Big Data, Drs. T. Los, Director Webhelp Netherlands

Rapportcijfer van de deelnemers: 8,5
Beste spreker: J. Wieringa (9,0)

26 maart 2015

Emoties als drijfveren voor klantenbeslissingen

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. D. Trampe, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. R. Dietvorst, Neurolabs, Drs. B. Schutz, Online Dialogue, Drs. J. Zwang, Vodafone

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: R. Dietvorst (9,6)

30 oktober 2014

Privacy: bedreigingen en kansen voor klanten en bedrijven

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, F. Beke M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. G.J. Zwenne, Universiteit Leiden, Dr. N. Bellens, Riverrun.be, Drs. Marel Rietman, ING

Rapportcijfer van deelnemers: 9,0
Beste spreker: G.J. Zwenne (9,3)

20 maart 2014

Pricing optimalisatie vanuit klant en bedrijf

Dr. M.J Gijsenberg, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. K. van Ittersum, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. Arenoe, Arenoe MI consultancy, Drs. R. Richie, UPC, G. Scholz, Media Markt

Rapportcijfer van deelnemers: 8,9
Beste spreker: G. Scholtz (9,7)

31 oktober 2013

Toepassingen van big marketing data

Prof. dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. Ewald Hoppen, Wehkamp.nl, Drs. Faas Broersma, IBM Global Business Services, Drs. Kim Verhaaf, ING Bank

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: E. Hoppen (9,0)

21 maart 2013

Neuromarketing: hersenonderzoek om klantgedrag beter te voorspellen

E.L.E. de Vries, M.Sc., Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, directeur Customer Insights Center Rijksuniversiteit Groningen, M. de Munnik, directeur Neurensics, Drs. P. Postma, directeur Paul Postma Marketing Consultancy

Rapportcijfer van deelnemers: 8,7
Beste spreker: M. de Munnik (9,6)

27 september 2012

Marketing accountability: het koppelen van marketing en finance metrics voor betere resultaten

Prof. dr. T. Wiesel, University of Münster, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Rintel, Air France-KLM, Drs. J. Warnecke, KPN Mobile

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Rintel (9,0)

5 april 2012

Duurzame marketing: hoe raken bedrijven daarmee meer klanten?

Prof. dr. C.B. Bhattacharya, ESMT Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Schouten, ANWB, Drs. I. Schram, VODW Marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: I. Schram (9,6)

2 februari 2012

De Customer Performance Awards 2012 zijn gewonnen door:

Unive (overall en financiële dienstverleners)
XS4All (telecom)
Ikea (retail)
Jumbo (supermarkten)
Shell (energie)
Landal (reisorganisaties)
NS (vervoer)

Prof. dr. R.K. Chandy, London Business School, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Ing. P. van den Ban, Univé, E. van Lemmen, Beiersdorf, etc.

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: R. Chandy (9,4)

29 september 2011

Klantenpsychologie: waarmee beïnvloeden bedrijven klanten?

Prof. dr. B.M. Fennis, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Ir. J. Himpers, Altuition, Drs. J. Kruisweg, Canon

Rapportcijfer van deelnemers: 8,0
Beste spreker: J. Himpers (9,4)

7 april 2011

Managing customer feedback: hoe kunnen klantcontacten nog optimaler worden benut?

Prof. dr. K.N. Lemon, Boston College, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. Drs. H. Stommels, Centraal Beheer Achmea, Pedro Okken, USG Ikki

Rapportcijfer van deelnemers: 8,4
Beste spreker: K. Lemon (9,6)

1 februari 2011

De Customer Performance Awards 2011 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Unive (financiële dienstverleners)
KLM-Air France (vervoer)
Tele2 (telecom)
Shell (energie)
Albert Heijn (supermarkten)
Landal (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. M.S. Bugel, MIcompany, T. Hoving-Wesselius M.Sc., MIcompany, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. N. Berndsen, MetrixLab, Dr. L. Teunter, MetrixLab, Prof. dr. W.J. Reinartz, Universiteit Keulen, Drs. M.C. Schaeffer, Bol.com

Rapportcijfer van deelnemers: 8,2
Beste spreker: M. Schaeffer (9,0)

18 november 2010

Behavioral Targeting: hoe bereiken we de juiste klant op het juiste moment met het juiste bericht?

Prof. dr. J.C. Hoekstra, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. B. van Dongen, VODW, A. Bloemendal, Bol.com, J. Kamst, SNS Reaal

Rapportcijfer van deelnemers: 8,8
Beste spreker: J. Kamst (9,6)

8 juni 2010

Effectievere campagnes: welke inzichten vanuit wetenschap en praktijk werken?

Prof. dr. M. Krafft, University of Munster, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. D. Marcus, ClickValue, Drs. K. Groenewoud, Cendris

Rapportcijfer van deelnemers: 7,6
Beste spreker: T. Wiesel (8,6)

19 januari 2010

De Customer Performance Awards 2010 zijn gewonnen door:

Ikea (overall en retail)
Univé (financiële dienstverleners)
Nederlandse Spoorwegen (vervoer)
Vodafone (telecom)
Shell (energie)
Dirk/Bas/Digros (supermarkten)
Thomas Cook (reisorganisaties)

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. T. Wiesel, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. T. Alleman, MetrixLab, Drs. M. Bügel, MIcompany, Drs. P.W. Mol, directeur PB Rabobank Nederland, Drs. E.J. Doorenbosch, directeur Hi

1 december 2009

Sociale netwerken & nieuwe media: Hoe kunnen onder meer Twitter, LinkedIn, Facebook worden ingezet om klantstrategieën te verbeteren?

Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S. Gensler, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. S.H.K. Wuyts, Universiteit Tilburg, Drs. J.L. Waaijers, KPN, Drs. M. van Brenk, partner VODW marketing

Rapportcijfer van deelnemers: 8,3
Beste spreker: M. van Brenk (9,0)

26 maart 2009

Recessiemarketing: wat zijn de interessante kansen voor marketeers in economische crises?

Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. E. Sterken, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. L.M. Sloot, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. F. de Neree, Goldman Sachs, Drs. A.R. Timmermans, Friesland Bank, Drs. P. Breet, Pon Automotive

Rapportcijfer van deelnemers: 8,6
Beste spreker: P. Leeflang (9,0)

20 november 2008

Implementatiesuccesfactoren: welke slaag- en faalfactoren zijn doorslaggevend bij marketingveranderingen?

Dr(s). J.T. Bouma, Rijksuniversiteit Groningen, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. G. Haanstra, Haanstra management, Drs. W.M Spoor MBA, Wehkamp, Drs. F.H.H. Swarts, Wehkamp

Rapportcijfer van deelnemers: 9,4
Beste spreker: W. Spoor (9,1)

7 mei 2008

Retentie en churn: hoe kan worden voorspeld welke klanten dreigen weg te gaan?

Dr. J.E. Wieringa, Rijksuniversiteit Groningen, Prof. dr. P.C. Verhoef, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Roose, KPN telecom, Drs. S. Velders, Agis zorgverzekeringen

Rapportcijfer van deelnemers: 7,0
Beste spreker: P. Verhoef (8,8)

5 november 2007

Multichannel: how to manage customer relations with metrics over many channels?

Prof. dr. R. Venkatesan, University of Virginia, Prof. dr. P.S.H. Leeflang, Rijksuniversiteit Groningen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,5
Beste spreker: P. Leeflang

19 maart 2007

Customer satisfaction: how to improve return on satisfaction?

Prof. dr. R. Bolton, Arizona State University, Dr. J. van Doorn, Rijksuniversiteit Groningen, Drs. M. Janssen, Nederlandse Spoorwegen

Rapportcijfer van deelnemers: 6,8.
Beste spreker: R. Bolton (8,0)

Laatst gewijzigd:18 oktober 2017 15:10
printOok beschikbaar in het: English