Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Gedragswetenschapper Carsten de Dreu benoemd tot hoogleraar

01 mei 2024

De Rijksuniversiteit Groningen kondigt met veel genoegen de benoeming aan van de gerenommeerde sociale- en gedragswetenschapper Carsten de Dreu tot onderzoekshoogleraar aan de RUG.  De Dreu gaat de interfacultaire leerstoel Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bekleden, op initiatief van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, en het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen.

decoratieve afbeelding
Foto: Silvio Zangarini

De Dreu gaat aan de Rijksuniversiteit Groningen werken aan fundamentele theorie over en onderzoek naar de evolutie van samenwerking en sociale organisatie, bij mensen maar ook bij andere diersoorten die in groepsverband leven. De Dreu: “Ik ben benieuwd hoe veranderingen in de natuurlijke en sociale omgeving van invloed zijn op prosocialiteit en conflict binnen en tussen groepen.” Met zijn onderzoek wil hij nadrukkelijk kennis creëren rondom maatschappelijke vraagstukken. “Het kan leiden tot aanpassingen in sociaal en economisch beleid, bijvoorbeeld om de nadelige effecten van klimaatverandering tegen te gaan en om gewelddadige conflicten te voorkomen”, aldus De Dreu.

Als hoogleraar aan de Universiteit Leiden en daarvoor aan de Universiteit van Amsterdam bouwde hij een indrukwekkend trackrecord op in onderzoek op het snijvlak van de sociale en organisatiepsychologie, de gedragseconomie en de neurobiologie. De Dreu, die in 2018 de Spinozapremie ontving, brengt een schat aan ervaring en expertise naar Groningen. Kees Aarts, decaan van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, is dan ook bijzonder verheugd over zijn komst: “Hij is een wetenschapper van wereldformaat, die heeft laten zien fundamentele theorieën in de sociale wetenschappen te kunnen vertalen in uitstekend onderzoek. En minstens zo belangrijk, Carsten weet onderzoekers uit uiteenlopende disciplines te verenigen rond die fundamentele theorievorming.”

Interdisciplinaire wetenschap

De komst van De Dreu is daarmee ook een impuls voor de interdisciplinariteit. Decaan Peter Verhoef van de faculteit Economie en bedrijfskunde: “We scheppen een basis voor vernieuwende wetenschap met een sterk interdisciplinair karakter met tal van praktische implicaties. Carstens komst is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van de faculteiten GMW en Economie & Bedrijfskunde met steun van het College van Bestuur passend bij de strategie van de RUG.” Binnen deze faculteiten zal vooral de samenwerking gezocht worden, maar ook met onderzoekers bij de faculteit Science and Engineering is er al veel contact. De leerstoel van De Dreu is ondergebracht bij de afdeling Sociologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

De Dreu kijkt uit naar de samenwerking tussen disciplines: “De Rijksuniversiteit Groningen herbergt uitstekende wetenschappers die socialiteit en samenwerking bestuderen vanuit de biologie, economische en organisatiewetenschappen, toegepaste wiskunde, sociologie en sociale psychologie. Door die expertise samen te brengen kunnen we echt stappen zetten in ons begrip van de biologische, psychologische en sociaal-culturele fundamenten van samenwerking bij mensen, maar ook bij een scala aan andere diersoorten. Deel uitmaken van zo'n project is gewoon een geweldige en unieke kans.” Verder ziet hij ook een rol voor de Schools for Science and Society en het House of Connections waarmee de RUG beschikt over een sterke infrastructuur voor interdisciplinaire wetenschap en onderwijs.

decoratieve afbeelding
Foto: Silvio Zangarini

Over professor Carsten de Dreu

Carsten de Dreu is momenteel hoogleraar Sociale en Economische Psychologie aan de Universiteit Leiden, lid van het Institute of Advanced Studies aan de Universiteit van Amsterdam, en Humboldt Fellow aan de Georg-August Universiteit in Göttingen. Hij behaalde zijn doctoraat aan de Rijksuniversiteit Groningen in Nederland (1993) en is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Momenteel is hij bestuurslid van het domein Sociale en Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Met meer dan 50 promovendi en postdoctorale onderzoekers en een breed netwerk van internationale samenwerkingspartners, heeft Carsten de Dreu bijgedragen aan interdisciplinaire theorie en onderzoek naar de neurobiologische, sociaal-psychologische en gedragsmatige fundamenten van menselijke creativiteit, en van samenwerking en conflict binnen en tussen groepen. Een deel van dit werk is gepubliceerd in Science en Science Advances, in Nature Human Behavior en Nature Communication, en in de Proceedings of the National Academy of Sciences. Voor zijn wetenschappelijke werk heeft De Dreu verschillende erkenningen ontvangen, waaronder een benoeming tot Distinguished Research Fellow aan de Universiteit van Oxford, een Advanced Grant van de European Research Council, en de Spinozapremie van het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In 2024 ontving hij de Alexander von Humboldt Research Prize om groepsvorming en prosocialiteit bij primaten te bestuderen.

Laatst gewijzigd:01 mei 2024 12:59