Rudolf Agricola School for Sustainable Development
Bringing sustainability science forward
More Nieuws & Evenementen

'Purpose en participatie’ | Derde sessie Veranderdialogen.

Wanneer:do 08-02-2024 16:00 - 18:00
Waar:House of Connections, Grote Markt 21, Groningen
decoratieve afbeelding
Succesvol door ‘Purpose’

Tony's Chocolonely heeft een duidelijke ‘purpose.’ Het wil een positieve verandering in de cacao-industrie teweeg brengen en consumenten bewust maken van de impact van hun aankopen. Het bedrijf gebruikt zijn commerciële succes als middel om sociale en duurzame doelen te bevorderen.

Tony's Chocolonely is opgericht met als doel een einde te maken aan de moderne slavernij in de cacao-industrie. Het streeft naar eerlijke handel en werkt alleen samen met cacaoboeren die een eerlijke prijs voor hun producten ontvangen. Het werkt met volledige traceerbaarheid in de toeleveringsketen, gebruikt duurzame verpakking en vermindert zijn ecologische impact.

Ook bij de overheid speelt ‘purpose’ een rol. De overheid zoekt naar nieuwe vormen van participatie: in ‘participatory budgeting’ wordt burgers bijvoorbeeld direct gevraagd wat zij als belangrijk purpose zien waar ze geld aan willen besteden.

‘Purpose en participatie’  staan centraal tijdens de derde sessie van de Veranderdialogen. De sessie vindt plaats op donderdagmiddag 8 februari, 16.00-18.00, in het House of Connections van de RUG, aan de Grote Markt in Groningen.

‘Purpose’ is het nieuwe buzzwoord voor bedrijven die zich realiseren dat enkel je ding doen en winstgevend zijn als organisatie niet meer genoeg is. Klanten hechten namelijk meer dan ooit waarde aan de wijze waarop je als organisatie een bijdrage levert aan een betere wereld.

Ook werknemers hebben een belang. Een organisatie met purpose is aantrekkelijk voor nieuw talent en zorgt voor binding met het bedrijf. Hetzelfde is, volgens voorstanders van het concept, ook voor andere organisaties, bijvoorbeeld lokale overheden, het geval.

Een hoog feelgood gehalte dus. Maar hoe geef je betekenis aan de purpose van jouw bedrijf of organisatie? Hoe betrek je je werknemers en burgers hierbij en hoe zorg je ervoor dat het echt verankerd wordt in de cultuur en het echt iets van jullie wordt?

Sprekers

• Jacqueline Rietveld, Lector OndernemenNu bij NHL Stenden

• Sebastiaan van der Haar, Kwartiermaker Circulair Bouwen bij de Gemeente Groningen

• Liesbeth van de Wetering, Programmamanager Kwaliteit Openbaar Bestuur bij de Provincie Groningen

• Marc Pauly, Universitair Docent Wijsbegeerte en hoofd van het centrum Filosofie van de Rijksuniversiteit Groningen

• Nanko Brattinga, oprichter BBENG

Gespreksleider

• Egbert Dommerholt, Lector Biobased Business Valorization aan de Hanzehogeschool met het publiek in gesprek over dit onderwerp.

Initiatiefnemers

De Veranderdialogen zijn een initiatief van een groep onderzoekers van de RUG, Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden en bedacht om met elkaar en het bedrijfsleven het gesprek aan te gaan over duurzame transformatie.

Aanmelden kan vanaf nu!

Wie meer wil weten over de Veranderdialogen of zelf een bijdrage wil leveren kan contact opnemen met Lisa Herzog via l.m.herzog rug.nl

Volg ons opyoutube twitter