Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsWaar vindt u onsdr. A.T. (Annemiek) Harder

dr. A.T. Harder

Universitair hoofddocent (Tenure Track)

Biografie:  In 2005 is Annemiek Harder (1982) als psycholoog afgestudeerd aan de RuG (klinische psychologie). Eind 2004 is ze als onderzoeker begonnen bij de afdeling Orthopedagogiek bij de RuG met het onderzoeksproject ‘Residentiële jeugdzorg in de Schijnwerpers’. In november 2006 is die studie – die samen met Erik Knorth en Tjalling Zandberg is uitgevoerd – afgerond in de vorm van het boekResidentiële jeugdzorg in beeld’  via uitgeverij SWP. Verder heeft Annemiek in 2006 een bijdrage geleverd aan een ZonMw programmeringstudie over jeugdzorg die in samenwerking met het Nederlands JeugdInstuut (NJI) is uitgevoerd.

Annemiek Harder heef in juni 2011 haar promotieonderzoek (cum laude) afgerond met het proefschrift getiteld ‘The downside up?’, welke gericht is op de (kwaliteit en effectiviteit van de) zorg in de gesloten residentiële jeugdzorg. Het empirische onderzoek dat Annemiek Harder heeft uitgevoerd in het kader van haar promotieonderzoek is uitgevoerd in jeugdinrichting Het Poortje. Ook heeft Annemiek in 2011 een bijdrage geleverd aan onderzoek naar seksueel misbruik in de residentiële jeugdzorg en pleegzorg in opdracht van de Commissie Samson.

Op dit moment is Annemiek betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten (zie 'projecten'). Eén van de projecten is gericht op de ontwikkeling en evaluatie van de behandelmodule Up2U (Harder & Eenshuistra, 2016). Up2U is een behandelmodule voor motiverende mentor/coachgesprekken van professionals met jongeren in de residentiële jeugzdzorg. Verder is ze redactielid van het tijdschrift International Journal of Child and Family Welfare en lid van het redactiecomité van het tijdschrift Residential Treatment for Children and Youth.

Annemiek Harder is sinds 2016 bestuurslid van de European Scientific Association on Residential & Family Care for Children and Adolescents (EUSARF). Verder is ze lid van de International Work Group on Therapeutic Residential Care en het International Research Network on Transitions to Adulthood from Care (INTRAC). Op nationaal niveau is ze lid van de High Level Kennis (HLK) groep van het Forensisch Consortium Adolescenten (ForCA). Verder is ze van 2004 tot 2014 bestuurslid geweest van de sectie Forensische Psychologie van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). 

Laatst gewijzigd:30 mei 2018 15:59

Contactgegevens

Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde

Functie:
Universitair hoofddocent
Kamer:
2111.0123
Werktijden:
Maandag t/m vrijdag
Telefoon: