UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen

Inleiding

Eerste academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen
Het eerste Academiegebouw dat in 1846 werd afgebroken

Voordat de universiteit in 1614 werd opgericht, bestond in Groningen al een goede onderwijstraditie. Tot ver over de grenzen was de Sint Maartensschool (de Latijnse school) beroemd.

Behalve Groningers zaten er leerlingen op uit Frankrijk, Italië en Polen. Voor een universitaire studie moesten Groningers naar het buitenland. Parijs, Keulen en Leuven waren populair onder theologie-studenten; Bologna, Orleans, Bourges en Keulen hadden een goede naam onder rechten-studenten en degenen die geneeskunde wilden studeren gingen naar Montpellier of Salerno.

Provinciale Hogeschool 1614-1815

In 1614 wordt door de Staten van Groningen en Ommelanden een universiteit opgericht. De universiteit start met zes hoogleraren voor de faculteiten theologie, rechten, geneeskunde en de vrije kunsten. Eerste rector magnificus is Ubbo Emmius (1547-1626).

Rijkshogeschool 1815-1876

Na de totstandkoming van het Koninkrijk der Nederlanden in 1815 wordt de Groningse Universiteit, naast die van Leiden en Utrecht, een Rijkshogeschool.

1877-heden

Rijksuniversiteit 1877 - heden

De Wet op het Hoger Onderwijs van 1876 heeft de ontwikkeling van de universiteit enorm beïnvloed. Op de hogeschool, die voortaan Rijksuniversiteit heet, wordt het wetenschappelijk onderzoek verder uitgebreid. De universiteit maakt een bloeiperiode door.

Laatst gewijzigd:13 augustus 2021 15:17