Skip to ContentSkip to Navigation
UniversiteitsmuseumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Universiteitsmuseum
Universiteitsmuseum Onderwijs Voortgezet onderwijs

Gelukkig gezond!

Educatief programma bij de tentoonstelling 'Gelukkig Gezond!'
Voorbereidingsles

In de voorbereiding krijgen leerlingen inzicht in hun eigen gezondheid door een weeklang thuis een logboek in te vullen over voeding, beweging, slaap en de invloed van de omgeving en het weer op de eigen gezondheid.

Het logboek kan op papier worden mee gegeven aan de leerlingen of kan gedownload worden met een app waarin alles kan worden bijgehouden. (voor meer info over de app kunt u contact opnemen met l.b.tijsma rug.nl)

Het doel van het bijhouden van het logboek: leerlingen bewust maken van de verschillende invloeden op hun eigen gezondheid en om het onderwerp te introduceren. Het bijhouden van het logboek is overigens zonder oordeel, bijvoorbeeld ten aanzien van gewicht.

Verwerkingsles op school

Gezonde leefomgeving: Hoe Gelukkig Gezond ben jij? Kijk naar eigen omgeving, sport, voeding etc. aan de hand van de visie van de Gemeente Groningen op healthy ageing.

Verwerkingsles Gezonde leefomgeving (pdf)

Etiketten lezen: Op het etiket van een product staat veel informatie, maar hoe moet je een etiket eigenlijk lezen? En moet je alles geloven wat er op een etiket staat? Test je kennis met de quiz en maak de opdrachten.

Verwerkingsles Etiketten Lezen (pdf)

Verwerkingsles Etiketten Lezen - docentenhandleiding (pdf)

Museumles

In de museumles doen de leerlingen vervolgens verder onderzoek naar de invloed van omgevingsfactoren op de gezondheid. Is healthy ageing iets van nu of van alle tijden?

De klas verdelen we in 6 groepjes. Ieder groepje krijgt een werkboek met vragen gericht op vergelijken, onderzoeken en het vormen van een mening.

Het werkboek is opgedeeld in de leidende thema’s van de tentoonstelling: Uitscheiding (ontlasting, zweet), voeding, beweging, slapen, emoties en plaatsen. Wat zegt de vorm van je ontlasting over je gezondheid? Hoe kan je de schijf van vijf gebruiken om gezond te eten? Wat is de energiebalans? Hoeveel slapen we gemiddeld in ons leven? Word je gelukkiger van een knuffelmachine? Helpt een gelukspoppetje bij het maken van een toets?

Bij iedere omgevingsfactor wordt een verwijzing naar vroeger gegeven. Een voorbeeld: Tegenwoordig kun je de kwaliteit van je urine testen met een zogenaamde teststrip. Vroeger werd dit gedaan door een piskijker. Een piskijker testte urine door naar de kleur te kijken, te ruiken en te proeven!

Aan het einde van de museumles volgt een interactieve quiz waarbij de groepjes antwoord geven op vragen m.b.t. Gelukkig Gezond!

Verwerkingsles: De scholieren reflecteren op hun eigen logboek en schrijven tenminste één tip op die ze hebben opgedaan tijdens de museumles. Het is mogelijk om de verwerking in groepjes te doen, zodat de leerlingen elkaar tips geven. Denk aan vaker buiten spelen, omdat je gelukkiger wordt van zonnestralen of het geven van een compliment aan jezelf of een ander.

Lesmateriaal
Daarnaast is er vanaf het nieuwe schooljaar lesmateriaal op onze website te vinden voor actieve verwerking van de opgedane kennis.
Laatst gewijzigd:13 augustus 2021 15:07