Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkels

Is er rondom de tijd van de kruisiging geen Romeinse geschiedschrijving?

Kruisbeeld met Jezus
Kruisbeeld met Jezus

Vraag 13: Met belangstelling lazen mijn vrouw en ik het onderzoek van prof. Steve Mason over de historische Jezus. (Dagblad v/h Noorden, zaterdag 19 april 2014.) Het onderzoek richt zich op de vier canonieke evangeliën. Wij vroegen ons af, is er rondom de tijd van de kruisiging geen Romeinse geschiedschrijving? De Romeinen waren toch al heel ver in het beschrijven van gebeurtenissen? Met andere woorden, waren er geen ooggetuigen die er plekke dit soort gebeurtenissen vastlegden?

Hele goede vraag! Jazeker, er waren allerlei Romeinse geschiedschrijvers, maar om het oneerbiedig te zeggen: het verhaal van de kruisiging was toen geen wereldnieuws; dat is het later geworden. Ook de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus, die schreef tussen 70 en 100 na Christus, heeft het niet echt over Jezus; wel in het algemeen over verschillende figuren in de eerste eeuw die doen alsof ze profeet of messias zijn. Er is wel een passage in Josephus over Jezus, maar het is goed mogelijk dat die er later tussen is geschreven door christelijke kopiisten toen Jezus natuurlijk wel erg belangrijk was voor iedereen, en men zich misschien een soortgelijke vraag stelde: hier moeten oude historici toch over hebben geschreven? Maar of de passage historisch is (namelijk echt van Josephus) is maar de vraag.

Beantwoord door Prof. Dr. Mladen Popovic, Hoogleraar Oude Testament en Vroeg Jodendom.

Terug naar de vragen

Laatst gewijzigd:02 oktober 2015 22:43