Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkels

Waarom is het nog niet gelukt om het autoverkeer energie te laten opwekken?

Dansen en energie opwekken
Dansen en energie opwekken

Vraag 1: Waarom is het nog niet gelukt om het autoverkeer energie te laten opwekken. Die oneindige stroom van auto's moeten op snelwegen toch stroom kunnen opwekken. Hoe weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat het niet kan. Door middel van iets direct onder de rijweg aan te brengen?

Natuurlijk, de vraagsteller heeft gelijk. Snelwegen kunnen veel duurzamer. Dat is bijvoorbeeld te zien in de innovatieve plannen van Studio Roosegaarde. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verlichting te vervangen door lichtgevende wegmarkering, die overdag oplaadt op zonne-energie. Zonnepanelen in het wegdek of in de middenberm kunnen worden ingezet om water in verwarmingsbuizen onder het wegdek te verwarmen voor stadsverwarming en/of voor het ontdooien van het wegdek in de winter. Een rijbaan kan worden voorzien van inductie, zodat elektrische auto’s direct van elektrische energie worden voorzien. Energiewinning door de auto’s is ook mogelijk. Dit kan met behulp van piëzo-materialen in het wegdek, die stroom opwekken als gevolg van drukverschil.

Sommige van deze mogelijkheden en technieken zijn nieuw, andere zijn al langer bekend. Rijkswaterstaat heeft bijvoorbeeld al in 2007 een aantal mogelijkheden van bestaande technieken geëvalueerd. In een lopend project op de A15 wordt nu een aantal in een proefproject getest. Waarom gaat die introductie zo langzaam? Dat zijn deels dezelfde redenen als voor duurzame energie in het algemeen: het duurt een tijd voordat de technologie rijp, rendabel en betrouwbaar is. In die periode is er lef, beleid en investering nodig om ze tot ontwikkeling te laten komen. In infrastructuur zoals wegen is die eis van betrouwbaarheid, veiligheid en minimale overlast tijdens de aanleg extra groot. Belangenverenigingen zoals ANWB hebben ook nog een draai te maken in de publieke discussie over duurzaam rijden.

Daarom is het belangrijk dat mensen zoals Roosegaarde aan de weg timmeren. De universiteit van Groningen werkt op fundamenteel niveau aan deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld aan flexibele zonnecellen en aan piëzo-materialen. Op beide gebieden is recent een doorbraak te zien in de commercialisatie, zodat de materialen snel goedkoper worden. Energievoorziening uit piëzo-materialen is nog niet rendabel, maar geavanceerde toepassingen krijgen steeds meer kans. De kansen voor duurzame snelwegen nemen dus toe (mede door toenemend elektrisch rijden), maar er zal nog ruime tijd nodig zijn voor proefprojecten en verdere ontwikkeling van de technologieën.

Meer informatie:

Terug naar de vragen

Laatst gewijzigd:12 oktober 2017 12:31