Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie Projecten Afgeronde projecten en publicaties

Klimaatproject CBK Groningen

Hoe kijken Groningers naar klimaatverandering, naar kunstenaars en beleid? Wat speelt er bij de waterschappen en de provincie? Welke wetenschappelijke ontwikkelingen zijn van belang voor deze gebieden? Hoe gaan kunstenaars om met maatschappelijke thema's? Allerlei vragen waar studenten Alejandro Soto Blanco (KCM), Thomas Seelemann (Taalwetenschap) en Enid Hoogenberg (ETC) een antwoord op wilden krijgen voor hun opdrachtgever, het Centrum voor Beeldende Kunst Groningen. De drie studenten voerden een wetenschapswinkelproject uit binnen de Career Minor van de Faculteit der Letteren. Binnen deze carrière-georiënteerde minor kun je als projectgroep met diverse actuele vraagstukken aan de slag.

Het team: Thomas, Wouter Marchand (docent), Alejandro en Enid bij een expositie van alumni van Academie Minerva/ bij het werk van Erik Jahnsen als onderdeel van het project “De Groninger Culturele Ambassade”.
Het team: Thomas, Wouter Marchand (docent), Alejandro en Enid bij een expositie van alumni van Academie Minerva/ bij het werk van Erik Jahnsen als onderdeel van het project “De Groninger Culturele Ambassade”.

In dialoog

Alejandro, Thomas en Enid werkten aan de voorbereiding van een toekomstig project over klimaatverandering en energietransitie van Centrum Beeldende Kunst Groningen (CBK Groningen). Daarvoor deden zij uitgebreid onderzoek naar dit onderwerp en spraken zij met bewoners, beleidsmakers en wetenschappers in de stad en provincie Groningen. Hun opdracht was om in dialoog met de inwoners en instellingen op onderzoek te gaan naar toekomstscenario’s voor het gebied. Natuurlijk doen kunstenaars dat op hun eigen manier. Maar vanuit het CBK liever niet losgezongen van de kennis, ervaring, belangen en wensen van inwoners, beleidsmakers en wetenschappers.

Aan het studententeam lag dus de schone taak om informatie te verzamelen vanuit veel verschillende gezichtspunten en deze op een toegankelijke en aantrekkelijke wijze te communiceren. Dat hebben ze uiteindelijk gedaan via een documentaire.

Over de opdrachtgever

Het Centrum Beeldende Kunst Groningen (CBK Groningen) ondersteunt de beeldende-kunstsector en maakt deze met een divers aanbod toegankelijk voor een zo breed mogelijk publiek. Hiermee willen ze een extra dimensie geven aan het kunstenveld én de samenleving.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 12:56
View this page in: English