Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Scholieren naar Natuurkunde-finale in India

11 juni 2015

Op woensdag 10 juni vond de prijsuitreiking plaats van de 34e Nationale Natuurkunde Olympiade voor 5- en 6-vwo’ers uit het hele land. De prijzen werden uitgereikt in de Senaatskamer van de Rijksuniversiteit Groningen. De vijf winnaars vormen het Nederlandse team voor de Internationale Natuurkunde Olympiade in India, van 5 t/m 12 juli.

College mechanica voor de 18 finalisten

De Rijksuniversiteit Groningen was dit jaar weer gastheer van de eindronde van de Nationale Natuurkunde Olympiade die van 3 t/m 10 juni plaatsvond. De Natuurkunde Olympiade is een jaarlijkse wedstrijd die door de Universiteit Utrecht en Rijksuniversiteit Groningen samen wordt georganiseerd.

Leerlingen uit hele land

Uit de ruim 3500 leerlingen die aan de voorronde hebben deelgenomen zijn de beste 18 geselecteerd. Tijdens de eindronde hebben de leerlingen zich gebogen over uitdagende onderwerpen zoals klassieke mechanica, relativiteitsleer, optica, thermodynamica en elektriciteitsleer`.

Na een week vol colleges en practica volgden een practicumtoets en een theorietoets van ieder 4 uur. De beste vijf leerlingen mogen ons land vertegenwoordigen in de internationale finale in India.

Uiteraard was er tijdens de eindronde ook tijd voor ontspanning : bijvoorbeeld een uitstapje naar Schiermonnikoog en een bezoek aan Astron, het Nederlands instituut voor radio astronomie.

De vijf winnaars (vlnr): Christian Primaveras, Ethan van Woerkom, David Liu, Ewoud Wempe, Pepijn de Maat.

De vijf winnaars zijn:

1     Christian Primaveras, Maarn (Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium, Amersfoort)

2     Ewoud Wempe, Groningen (Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen)

3     David Liu, Helmond (Jan van Brabant College, Helmond)

4     Pepijn de Maat, Breukelen (Christelijk Gymnasium Utrecht)

5     Ethan van Woerkom, Bussum (Gemeentelijk Gymnasium Hilversum)

Een interessant detail is dat nummer 2 van de finale, Ewoud Wempe, zich in eerste instantie niet had gekwalificeerd voor deze finaleronde. Door afzeggingen van enkele kandidaten schoof hij echter door, met dit mooie resultaat.

Laatst gewijzigd:21 juni 2015 20:31