Rijksuniversiteit Groningen
Rugbalk
Reacties op DEZE pagina Abonneren op email bij wijziging 23 Jan 2003

Migratie: de visie van de projectleiders

Bert Wiersema b.wiersema@eccoo.rug.nl
Hans Beldhuis
h.j.a.beldhuis@eccoo.rug.nl

Het project Webplatform is in de fase van de migratie beland. De Stuurgroep heeft besloten dat faculteiten, diensten en alles wat centraal is van 1 november 2002 tot 1 februari 2003 de tijd hebben om informatie van de huidige RUG website over te zetten naar het nieuwe webplatform. Een zin met veel begrippen die uitleg vergen.

Ten eerste: de Stuurgroep. Sinds 1 juni 2001, toen het project Webplatform onder de hoede kwam van het ECCOO, kent het project een Stuurgroep waarin alle faculteiten en diensten op bestuurlijk niveau zijn vertegenwoordigd. De nieuwe website van de RUG is van en voor alle RUG-eenheden, en die nemen dan ook samen alle belangrijke beslissingen. Planning, geld, organisatie, lay-out, technische keuzes, allemaal zaken die de projectorganisatie voorbereidt, maar uiteindelijk onder de bevoegdheid van de Stuurgroep vallen. Voorzitter is Marius Kooyman van het College van Bestuur.

Ten tweede: over per 1 februari 2003. Op die datum zal iedereen die www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief bezoekt, de nieuwe webpagina’s zien. De nieuwe lay-out is prachtig – nog even spannend, we kunnen het nog niet aan iedereen laten zien – maar het gaat om de inhoud. Die komt grotendeels uit de bestaande webpagina’s. Overzetten gaat met de knippen en plakken functie van Xopus, een inline editor die er voor zorgt dat internetredacteuren teksten kunnen maken of bewerken zonder kennis van HTML-codes of wat dan ook. Niet alle huidige 230.000 pagina’s gaan meteen over. Wel alle algemene informatie over eenheden, onderwijs, onderzoek, voorzieningen en de universiteit. Individuele home-pages van medewerkers blijven voorlopig grotendeels in de oude stijl te zien.

Ten derde: het webplatform zelf. De huidige RUG-website bestaat uit een groot aantal servers waar allerlei naar elkaar verwijzende informatie op staat. Informatie die in diverse lay-out, dubbel of verstopt wordt getoond. Een tochtje door het huidige www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief maakt snel duidelijk wat dit betekent.
Het nieuwe webplatform is een enkel Content Management System (CMS). In dit CMS is een en dezelfde lay-out stijl toegepast die de bezoeker duidelijk maakt dat de RUG één organisatie is. Met hergebruik van informatie door het hele CMS heen: één keer invoeren/aanpassen van informatie is voldoende. Met de mogelijkheid gegevens met andere instellingssystemen uit te wisselen en in de CMS-layout te tonen.

De afgelopen tijd heeft in het teken gestaan van ontwikkelen van het CMS, waarin heel veel tijd is gaan zitten van velen uit de universiteit die feedback gaven op het zich stap voor stap ontwikkelende webplatform. Betrouwbare techniek en goede inline editor stonden en staan nog steeds hoog op de agenda. In de migratiefase stelt de organisatie zich in op het werken met het CMS. Het maakt nogal wat uit of eenheden vrijwel geheel autonoom informatie op eigen machines zetten, of dat zij dat doen in een instellingsbreed systeem, waarover allerlei afspraken al zijn gemaakt en nog zullen worden gemaakt.
Het is een compliment aan de RUG dat ze dit project heeft durven starten en wil voltooien. Het is een voorrecht voor die universiteit te mogen werken.

Begin pagina

index Pictogram  6