Rijksuniversiteit Groningen
Rugbalk
Reacties op DEZE pagina Abonneren op email bij wijziging 23 Jan 2003

Webplatform Special

De vierde jaargang van Pictogram loopt ten einde. Er is weer een jaar voorbij; de kerstdagen komen er weer aan en we beginnen ons alweer geestelijk voor te bereiden op een nieuw kalenderjaar. Goede voornemens, nieuwe plannen, de vijfde jaargang van Pictogram... zo snelt het leven voort, snel en ongrijpbaar als een illegale straatrace. Het nieuwe jaar zal in ieder geval in één opzicht memorabel worden: wie na 1 februari 2003 het vertrouwde internetadres ‘www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief’ intikt, of met dezelfde bedoeling de bookmark naar de RUG in zijn browser aanklikt, zal verwelkomd worden met een geheel nieuwe homepage. Vanaf die datum is de oude website van de Rijksuniversiteit Groningen vervangen door een heus webplatform, met een moderne uitstraling (look and feel) maar ook met een compleet vernieuwde technologie onder de motorkap.

We hebben het er in Pictogram al enkele malen eerder over gehad: het RUG Webplatform is een grootschalig en ambitieus project. Niet alleen wordt voor de gehele instelling een nieuwe web-huisstijl doorgevoerd, ditmaal is het ook de bedoeling dat alle faculteiten en diensten hun web-informatie verpakken in XML-objecten, die in een Content Management Systeem worden ondergebracht, middels een internet File System worden beheerd, en via een pipeline worden omgetoverd tot de definitieve presentatie in de nieuwe lay-out. Zo. Als u na het lezen van de vorige alinea nog niet bent afgehaakt, kan dit nummer van Pictogram u veel interessants bieden. Want nu we op de drempel staan van een nieuw jaar, waarin het RUG Webplatform de hoge verwachtingen moet inlossen en hèt elektronische communicatiemiddel van de Rijksuniversiteit Groningen moet gaan worden, ligt het voor de hand dat Pictogram deze hele aflevering wijdt aan dit veelbesproken project.

We laten de mannen achter de techniek aan het woord: welke technologie zit er achter de nieuwe site, welke keuzes moesten gemaakt worden, en halen we het allemaal wel voor 1 februari? We spreken ook met de webcontactpersonen, de mensen 'op de werkvloer' die moeten gaan werken met deze nieuwe technologie. Zijn ze enthousiast, zien ze het zitten, en alweer: halen we het allemaal wel voor 1 februari?

We kijken naar de beveiligingsaspecten van zo'n instellingsbreed platform: wie mag wat doen, hoe regel je dat, en lukt dat allemaal voor 1 februari?
Uiteraard mag in zo'n themanummer de projectleiding niet ontbreken: de beide aanjagers van het project vertellen hoe het zo gekomen is en, dat verbaast u niets, dat we het allemaal wel halen voor 1 februari!

En tenslotte geven we u een alfabetisch overzicht van de vaktermen en andere neologismen die u op elke pagina van dit nummer zult tegenkomen.
De Pictogram Webplatform Special: uw content management systeem voor de donkere dagen rond kerstmis!

Begin pagina

index Pictogram  6