Rijksuniversiteit Groningen

Mededelingen

UB

Oxford Reference Online

Inleidende naslagwerken op alle vakgebieden

Oxford University Press staat bekend als een van de belangrijkste uitgeverijen van academische naslagwerken in de wereld. Sinds dit voorjaar heeft de OUP ongeveer honderd van zijn naslagwerken gebundeld en aangeboden als één elektronisch bestand: het Oxford Reference Online (ORO). Deze verzameling omvat niet alleen naslagwerken binnen de taal- en letterkunde, maar ook op elk ander wetenschapsgebied. Ook geschiedenis, kunst, filosofie, economie, geneeskunde, de natuurwetenschappen enzovoort zijn ruim vertegenwoordigd. Nieuwe werken en nieuwe edities van de huidige werken zullen in de toekomst aan het bestand worden toegevoegd. Er wordt verwacht dat het aantal zal groeien tot ongeveer driehonderd werken.
Oxford Reference Online biedt verschillende zoekmogelijkheden. Naast een ‘quick search’-optie, bestaat ook een ‘advanced search’. Daarin kunt u kiezen uit een ‘Booleaan search’ of een ‘Pattern search’ waarmee ook naar spellingsvarianten wordt gezocht. In beide opties zoekt ORO standaard naar meervouden en alle afgeleide termen. Als u bijvoorbeeld naar ‘world’ zoekt dan vindt u ook ‘world system’ en ‘first world war’. U kunt natuurlijk deze laatste optie uitzetten. En om het precieze trefwoord te kiezen is het mogelijk om in het register van één of alle delen te browsen. Nog een belangrijk aspect van het zoeken is de mogelijkheid om in het bestand als een geheel te zoeken of slechts in één of meer specifieke naslagwerken. Het eerste is vooral van belang voor termen met een interdisciplinaire karakter.

Een heel aardige functie van het bestand is de mogelijkheid om Oxford Reference Online toe te voegen aan de toolbar van uw internet browser. Op de startpagina kunt u klikken op ‘Add Oxford Reference Online To Your Browser’. Daardoor is het mogelijk om vanuit elke webpagina waar u mee bezig bent een term te selecteren en dat woord direct in het Oxford Reference Online bestand op te zoeken.
Oxford Reference Online wordt RUG-breed aangeboden, inclusief Oprit
.
Het Engelse dagblad The Guardian noemde het bestand: "A giant reference work which dwarfs any book in history… (and) the biggest general knowledge source on the web". Vorm zelf een oordeel.

• De recensie verscheen in The Guardian van 5 januari 2002. Kijk op http://guardian.chadwyck.co.uk/ en zoek met de woorden "oup giant research site".

ECCOO

SURFnet Nieuws: Wekelijks het laatste ICT-nieuws digitaal bezorgd

SURFnet Nieuws is een dienst van SURFnet voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en ICT. Wekelijks valt de nieuwsbrief op de digitale deurmat.
Sinds de start in 1997 is SURFnet Nieuws inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke informatiebron voor zowel de technisch onderlegde als algemeen geïnteresseerde lezer. De nieuwsbrief bevat berichtgeving over de innovatie en exploitatie van het SURFnet-netwerk en biedt daarnaast als een soort knipselkrant een overzicht van nieuws uit andere media.

Het nieuws wordt steeds duidelijk ingedeeld in rubrieken. Zo bevat de rubriek ‘Innovatie’ berichten waarin vooral melding wordt gemaakt van de stand van zaken rond nieuwe en lopende innovatieprojecten van SURFnet. De rubriek ‘Diensten’ bevat nieuws en informatie over de dienstverlening van SURFnet, in ‘Onderwijs en ICT’ komen specifiek onderwijsgerelateerde onderwerpen aan bod en ‘Internet en samenleving’ besteedt aandacht aan overige opvallende ICT-berichten. Middels deze en andere rubrieken is het voor de lezer makkelijk om relevante berichten snel te vinden. De berichten zijn kort en bondig en verwijzen altijd naar een bron met meer informatie.
Het is mogelijk om de nieuwsbrief in plain text of in opgemaakt HTML-formaat te ontvangen.

SURFnet Nieuws wordt samengesteld door de afdeling Communicatie van SURFnet.

RC

Open dag Zernikeborg druk bezocht

In de rij voor een demonstratie in het virtual reality-theater.Na de officiële opening van de Zernikeborg op 12 september jl., hield het RC op zaterdag 14 september open huis. Medewerkers van de universiteit en de Hanzehogeschool en overige belangstellenden konden een kijkje nemen in het nieuwe onderkomen van het RC.

Ruim 1200 bezoekers maakten gebruik van de mogelijkheid om in het nieuwe gebouw de Rekenhal te bekijken of een virtual reality-demonstratie bij te wonen. Ook het bouwforum over de toekomstplannen met betrekking tot het Zernikecomplex werd druk bezocht.

Begin pagina

index Pictogram  5