Mededelingen

UB

De Digitale Document desk, een nieuwe RUG-bibliotheekvoorziening

Sinds 1993 biedt de UB de mogelijkheid proefschriften elektronisch openbaar te maken. Allengs is deze collectie Groningse digitale publicaties met de medewerking van verschillende faculteitsbibliotheken uitgegroeid tot een collectie die de 1.000 titels begint te naderen.
Naast proefschriften worden ook onderzoeksrapporten van een drietal onderzoekscholen (SOM, COELO en CDS) elektronisch uitgegeven en zijn teksten op het web gezet voor de onderzoekschool Medievistiek. De meeste elektronische RUG-publicaties kunnen genmakkelijk via een 'on demand printing'-faciliteit worden besteld. Aanvragen komen binnen vanuit de hele wereld.
Daarnaast werkt de UB mee aan de uitgave van twee elektronische tijdschriften: Ancient Narrative (klassieke, Byzantijnse en oudchristelijke verhalende literatuur) en de International Journal of Integrated Care (algemene gezondheidszorg).
Nu het aantal elektronische publicaties van de RUG de laatste jaren zo sterk is gegroeid, lijkt het van belang dit aanbod via DDD duidelijker voor het voetlicht te brengen. Daarnaast geeft DDD informatie over diensten en projecten die met deze elektronische publicatie-activiteiten verband houden.

DDD zal in functionaliteit worden uitgebreid. Eind 2002 / begin 2003 komt onder de naam 'Internet Publisher' een hulpmiddel beschikbaar, waarmee onderzoekers publicaties zelf op een publicatie-server van de universiteit kunnen plaatsen (en er desgewenst weer van af kunnen halen).
Het betreft hier een zogenaamd Open Archive, waarin documenten vanuit een gangbaar tekstverwerkingsformat automatisch zo worden gestructureerd, dat zij voldoen aan de internationale standaards voor elektronische openbaarmaking. Op die manier kan een optimale ontsluiting en toegankelijkheid via het internet worden bereikt. Het is de bedoeling dat de 'open archieven' van universiteiten over de hele wereld op basis van deze standaards een min of meer transparant geheel gaan vormen. Te zijner tijd zult u uitvoeriger over deze nieuwe faciliteit worden geďnformeerd.

Een tweede doelstelling van DDD is het leggen van een verbinding met OZIS, het universitaire systeem voor de registratie en inventarisatie van lopend onderzoek. Beoogd wordt om door middel van links de bekendheid čn toegankelijkheid van Groningse onderzoeksresultaten te vergroten. De verwachting is dat dit in de loop van 2003 zal worden gerealiseerd.
Mocht u opmerkingen of suggesties over DDD hebben, dan houdt de UB zich aanbevolen. U kunt uw reacties richten aan: a.c.klugkist@ub.rug.nl

RC

Nieuw rooster RC-cursussen

Binnenkort wordt het nieuwe RC-cursusrooster met computercursussen voor het najaar 2002 bekend gemaakt. De cursussen zullen dan plaatsvinden in De Zernikeborg, Nettelbosje 1 op het Zenikecomplex. Het nieuwe rooster en meer informatie over de cursussen is te vinden op de internetpagina www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/. De informatie is ook te bereiken via de homepage van het RC.
De cursusgids met het cursusrooster wordt op verschillende plaatsen binnen de universiteit verspreid. Het is o.a. verkrijgbaar bij het RC Servicecentrum (Landleven 1, Zernikecomplex) en het RC Servicepunt in de RUG-winkel (Oude Kijk in ’t Jatstraat 28). Telefonisch aanvragen kan op het nummer 050 – 363 34 44 of 363 80 80. E-mailen kan ook: rcsc@rc.rug.nl of secretariaat@rc.rug.nl.

Begin pagina

index Pictogram  3