Rijksuniversiteit Groningen
Rugbalk
Reacties op DEZE pagina Abonneren op email bij wijziging 23 Jan 2003

Geschiedenis

Wanneer de argeloze Pictogram-lezer deze aflevering uit de mooie paars-oranje wikkel haalt en er eerst even vluchtig doorheen bladert, zou hij of zij de indruk kunnen krijgen dat Pictogram is afgestapt van de berichtgeving over de nieuwste ontwikkelingen op ICT-gebied en overgestapt naar het mooie vakgebied der geschiedenis. Niets is echter minder waar. Maar toevallig staan er in deze Pictogram, dat moeten we toegeven, wel veel historische zaken bij elkaar - in alle betekenissen van het woord.

Wat bijvoorbeeld te denken van de foto's en tekeningen van een stevig middeleeuws kasteel bij het stuk van Frank Brokken? De security manager van het RC gebruikt de metafoor van de schier onneembare fortificatie om ons nogmaals op het hart te drukken onze computers en vooral de bestanden daarop van een deugdelijke beveiliging te voorzien. Dat we daarbij veel kunnen leren van de middeleeuwse kasteelheren en hun vijanden, is de boodschap van zijn column.
RC-medewerker Jan Kraak duikt ook, en niet voor de eerste maal, in het verleden. Ter gelegenheid van de verhuizing van het RC naar het prachtige nieuwe gebouw (u weet wel, 'die aardappel') vertelt Kraak over een eerdere behuizing van het universitaire Rekencentrum. Dat was nog eens even andere koek dan dat nieuwe hypermoderne gebouw in die vijver.

Kraaks stuk zal zeker enthousiast gelezen worden door Siemon Reker, onze enige echte hoogleraar Groningse taal en cultuur. Pictogram wilde hem eigenlijk interviewen in de rubriek De Kaartenbak, maar Reker had zoveel te vertellen over zijn ICT-gebruik, dat we De Kaartenbak en die andere rubriek Het Interview maar op één hoop hebben gegooid. Siemon Reker is binnen de universiteit namelijk een vreemde vogel als het om computers gaat: hij is een van de weinige medewerkers die Mac-gebruiker is, en zelfs zijn mooie i-Book via de pc-privéregeling heet weten te financieren! Daarbij komt dat Reker al in een vroeg stadium bezig was met databases in de computer, hetgeen ook hier resulteert in een fraai en historisch onderbouwd verhaal, over het woordgebruik van jonge vrouwen in Oost Groningen tot en met het gebruik van het woord 'doch' in De Volkskrant.
Anno 2002 toog RUG-bibliothecaris Alex Klugkist naar Burkina Faso, waar hij ontdekt dat in de universiteitsbibliotheek van Ouagadougou de tijd stil leek te hebben gestaan: de ICT-situatie in deze bibliotheek is te vergelijken met die van de UB Groningen aan het begin van de jaren tachtig. Wat de UB daaraan gaat doen, leest u in zijn bijdrage.

Gelukkig blijven wij van Pictogram, ondanks al deze historische interesses, altijd bij de tijd. We wijzen u op interessante websites waar ons oog op viel, u krijgt de laatste mededelingen en tips in de Helpdeskrubriek, en ten slotte leest u op de achterpagina een schrijnend verslag van waar dat computergebruik tegenwoordig allemaal toe kan leiden. Historisch of hysterisch, dat is dan opeens de prangende vraag…

Begin pagina

index Pictogram  2