Mededelingen

UB

Archipol Symposium

De Universiteitsbibliotheek en het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP) werken samen in het Archipol-project. Via een eigen website (www.archipol.nl) worden de websites van Nederlandse politieke partijen periodiek gedownload, gearchiveerd en beschikbaar gesteld voor onderzoek. Zo wordt de geďnteresseerde gebruiker een blik gegund in de ‘archeologie van het internet’: hoe zag de website van D66 er een jaar geleden uit, en wanneer maakte de website van Leefbaar Nederland voor het eerst melding van Pim Fortuyn?

Nu Archipol de ontwikkelfase voorbij is en langzamerhand een compleet on line archief van partijsites wordt aangeboden, wordt een symposium georganiseerd over webarchivering, politieke partijen op het internet en de auteursrechtelijke aspecten van het downloaden van websites. Dit symposium vindt plaats op donderdag 25 april 2002 in congrescentrum Het Kasteel, Melkweg 1 te Groningen, van 13.30 tot 17.00 uur. Deelname aan het symposium is gratis; verzoeken om een aanmeldingskaart kunnen worden gericht aan symposium@archipol.nl

RC

stapel1.gif (20059 bytes)

Stapelcursus Word van start

In Pictogram 5 van 2001 is al aandacht besteed aan de nieuwe opzet van de cursus Word voor gevorderden: de Stapelcursus Word. De stapelcursus bestaat uit een aantal korte modules die, opeengestapeld, een breed scala aan gevorderde technieken in Word bestrijken.

Als ingang voor de Stapelcursus Word kunt u kiezen uit twee basismodules, Opmaak in Word en Publiceren/promoveren met Word. Deze basismodules omvatten elk drie dagdelen en behandelen allebei stijlen en sjablonen.

In de module Opmaak in Word ligt de nadruk op begrip en achtergronden, de andere basismodule richt zich meer op toepassing in de praktijk en is speciaal bedoeld voor promovendi en andere auteurs van grote documenten. De kennis van de basismodules wordt bekend verondersteld voor de stapelmodules. Overigens zijn de stapelmodules onafhankelijk van elkaar en kunnen dus in willekeurige volgorde worden gevolgd.

Conversie Word-bestand naar Reference Manager

Binnen de RUG wordt sinds een aantal jaren gebruik gemaakt van Reference Manager bij het beheer van wetenschappelijke referenties. Ook handig bij het automatisch opmaken van de literatuurlijst en citaties in een manuscript.

Toch heeft u misschien nog een Word-bestand met een lijst van referenties, die eigenlijk moeten worden opgenomen in Reference Manager. Sinds kort is er een Word-sjabloon beschikbaar waarmee de overzetting voor een groot deel geautomatiseerd is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met RC-medewerker Elsje Werkman, tel. 050 - 363 8261.

STING: Studenten Internet Groningen

sting1.jpg (11523 bytes)

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op vrijdag 7 december j.l. is de naam onthuld van de nieuwe studenten-inbelvoorziening: STING. Met de studenten-inbelvoorziening kunnen RUG-studenten zonder abonnementskosten inbellen op het universitaire computernetwerk. Wel blijven de telefoonkosten voor de tijd dat men is ingelogd voor eigen rekening. Om voor de inbelvoorziening een passende naam te vinden was een prijsvraag uitgeschreven. Van de 178 inzendingen werd student geneeskunde B. Theunisse winnaar van de prijsvraag met de naam ‘STING’. Hij won hiermee een notebook en een digitale camera.

Begin pagina

index Pictogram  1