Rijksuniversiteit Groningen
Reacties op DEZE pagina Abonneren op email bij wijziging 23 Jan 2003

Helpdesk

servicedesk@rc.rug.nl

Helpdesk is een vaste rubriek waarin vragen en problemen met betrekking tot computergebruik door deskundigen behandeld worden.

In deze editie staat de dienstverlening van de RC Servicedesk van de RUG centraal. Wat doet de Servicedesk en waarvoor kun je een beroep doen op de RC Servicedesk voor ondersteuning?

RC Servicedesk – deel 1 -

Werken met de pc gaat niet altijd probleemloos, daar kan iedere computergebruiker over meepraten. Een helpdesk zoals de RC Servicedesk kan in dat soort gevallen uitkomst bieden. De RC Servicedesk bevindt zich in het RC Servicecentrum op het Zernikecomplex en is het eerste aanspreekpunt voor gebruikers van diensten die door het RC worden aangeboden. Daarnaast voert de RC Servicedesk voor een aantal diensten administratieve en logistieke werkzaamheden uit die direct contact met de gebruiker vereisen.

Om een beeld te krijgen voor welke vragen en problemen u bij de RC Servicedesk terecht kunt, volgt een overzicht in twee delen van de diensten die door de RC Servicedesk worden ondersteund. In dit nummer het eerste deel.

OPRIT is de internet-inbeldienst voor medewerkers en studenten van de RUG en het hoger onderwijs en onderzoek in Noord-Nederland. Met een abonnement op OPRIT is het mogelijk om vanaf de thuiswerkplek toegang te krijgen tot het eigen instellingsnetwerk en internet.

Opritkabeldienst. Het Oprit-abonnement via de kabel voor medewerkers en studenten van de RUG en het hoger onderwijs en onderzoek in Noord-Nederland. Informatie over tarieven en voorwaarden m.b.t. het woongebied is te verkrijgen bij de RC Servicedesk of op de hierboven genoemde Oprit-site.

Flits. De drie studentenflats van de Stichting Studenten Huisvesting aan de Esdoornlaan, Duindoornstraat en Kornoeljestraat in Selwerd zijn met een glasvezelverbinding direct aangesloten op het universiteitsnetwerk. De circa 1000 studentenkamers zijn voorzien van een netwerkaansluiting. Meer informatie over Flits is ook te vinden op de Oprit-site.

STING (Studenten Internet Groningen). Deze inbeldienst is speciaal voor studenten van de RUG. Met STING is het mogelijk vanaf elke plek met een pc en een telefoonlijn verbinding te maken met de universitaire onderwijsvoorzieningen en internet. Er zijn geen abonnementskosten aan STING verbonden, telefoontikken blijven wel voor eigen rekening.

Centrale identificatie / e-mailvoorziening. RUG-studenten hebben sinds aanvang van het collegejaar 2001-2202 een centraal RUG-account (loginnaam en password) en een centraal e-mailadres. De RC Servicedesk is met betrekking tot deze voorziening het aanspreekpunt voor studenten van de faculteiten Economie, Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen. Daarnaast fungeert de RC Servicedesk ook als aanspreekpunt (back office) voor lokale helpdesken van de universiteit. Wanneer studenten niet terecht kunnen bij hun lokale helpdesk, zoals ’s avonds en op zaterdag, is het ook mogelijk om een beroep te doen op de RC Servicedesk.

Nestor. De elektronische leeromgeving van de universiteit. Studenten en docenten kunnen met vragen over het gebruik en de toepassing van Nestor terecht bij hun lokale helpdesk. Voor de faculteiten Economie, Bedrijfskunde en Ruimtelijke Wetenschappen is dat de RC Servicedesk. Buiten kantooruren is de RC Servicedesk m.b.t. Nestor aanspreekpunt voor alle studenten en docenten.

RUG thuis-pc regeling. RUG-medewerkers kunnen tegen gunstige voorwaarden een pc aanschaffen via de thuis-pc regeling. Jaarlijks wordt er door het RC een actie georganiseerd waarin een aantal pc's tegen een gunstige prijs worden aangeboden. Buiten de acties om bestaat de mogelijkheden om een pc via het RC Servicecentrum aan te schaffen. De helpdesk-ondersteuning van de thuis-pc regeling wordt verzorgd door de RC Servicedesk. De RC Servicedesk is tevens de tussenpersoon voor deelnemers aan de RUG thuis-pc regeling en de leverancier(s) van de apparatuur.

Begin pagina

index Pictogram 1