Over ons Faculty of Science and Engineering

Twee Veni-subsidies

15 juli 2016

Tien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Twee van hen zijn onderzoeker bij de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen): dr. Saeedeh Farokhipoor en dr. Marthe Walvoort. Veni-subsidies zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek.

Veni-onderzoekers krijgen in totaal maximaal 250.000 euro over een periode van drie jaar. Voor deze Veni-ronde dienden 1056 onderzoekers bij NWO een aanvraag in, waarvan 158 zijn gehonoreerd.

Bij de Faculty of Science and Engineering:

Information storage at the nano-scale
Dr S. (Saeedeh) Farokhipoor (v), RUG - Natuurkunde (Zernike Institute for Advanced Materials)
De huidige technologie biedt weinig uitkomst bij fabricageproblemen van steeds kleinere elektronische componenten. Ik zal de zelforganisatie van miniatuur condensatoren in nieuwe materialen (vanuit nieuwe invalshoeken) verkennen, voor ladings- en informatie opslag. Zowel de grootte als energieverbruik zullen worden teruggebracht om tot ver in de toekomst vooruitgang in elektronica te blijven boeken.

Dr. Marthe Walvoort

Zoete aanval op bacteriën
Dr. M.T.C. (Marthe) Walvoort (v), RUG – Chemie (Stratingh Institute for Chemistry)
Bacteriën maken een arsenaal aan exotische suikermoleculen die niet in de mens voorkomen. Deze suikers spelen een belangrijke rol in infectie en overleving van de bacterie in de mens. De onderzoekers gaan een nieuwe suikermodificatie nader onderzoeken met als doel deze bacteriële achilleshiel te benutten in de strijd tegen infectie.

Marthe Walvoort is Rosalind Franklin Fellow aan de RUG en founding member van de Young Academy Groningen.

Laatst gewijzigd:03 juli 2018 14:48