Over ons Faculty of Science and Engineering

Vijf Veni-subsidies voor jonge onderzoekstalenten

28 juli 2017

Vijftien onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het UMCG krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Vijf van hen zijn onderzoeker bij de Faculty of Science and Engineering.

Veni-su bsidies zijn bestemd voor pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek. De subsidie van maximaal 250.000 euro biedt deze jonge wetenschappers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen. De Veni’s worden jaarlijks door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toegekend. In totaal zijn er dit jaar landelijk 154 onderzoeksprojecten van de 1.127 aanvragen gehonoreerd.

De vijf nieuwe Veni-laureaten bij de Faculty of Science and Engineering (FSE) en hun onderwerpen zijn:

Faculteit & onderzoeksinstituut

Onderwerp

Laura Govers

FSE - Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences

Klimaatsverandering en mariene plantenziektes

Kwelderplanten, mangroves en zeegrasvelden vormen het fundament van veel kustecosystemen. Deze waardevolle systemen worden wereldwijd bedreigd maar de rol van plantenziektes daarbij is onbekend. Onderzocht wordt hoe klimaatsverandering de

interactie tussen zeegrassen en een nieuw-ontdekte plantenziekte (Phytophthora gemini) beïnvloedt en wat de consequenties daarvan zijn voor natuurbehoud en –herstel.

Casper van der Kooi

Hoe krijgen bloemen hun kleuren, en waarvoor?

Dit onderzoeksproject brengt de optische eigenschappen van kleurrijke bloemen in kaart. De optische analyses gecombineerd met de evolutionaire eigenschappen van de planten vormen de basis om te verklaren hoe bloemen geëvolueerd zijn voor het aantrekken van bestuivers.

Clemens Mayer

FSE - Stratingh Institute for Chemistry

Enzymen maken op bestelling

Enzymen zijn verfijnde katalysatoren. Het is aanlokkelijk om enzymen te gebruiken voor industriële toepassingen, echter zijn ze hiervoor zelden optimaal. In dit voorstel zal de onderzoeker strategieën verkennen om de activiteit van enzymen in bacteriën op maat te maken en de mogelijkheden evalueren om biokatalysatoren op bestelling te maken.

Cristina Paulino

FSE - Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute

Redefining concepts of membrane transport mechanism

Eiwitten die ionen over biologische membranen transporteren worden geclassificeerd als kanalen, primaire of secundaire transporters. Het Kdp-systeem voor kalium opname in (pathogene) bacteriën combineert eigenschappen van al deze klassen. Opheldering van het werkingsmechanisme van dit systeem zal tot conceptueel nieuwe inzichten leiden, en mogelijk bijdragen tot ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

Carsten Wloka-Tjalsma

FSE - Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute

Kleine poriën, grote sensoren

De moleculaire samenstelling van een cel verandert snel en de kwantificatie ervan is een uitdaging. In dit project zullen kleine poriën, uitgerust met sensoreiwitten, geïnsereerd worden in cellulaire membranen om kleine moleculen te kwantificeren. Het effect van chemotherapeutica op individuele kankercellen, met inachtneming van hun moleculaire samenstelling zal geëvalueerd worden.

De vernieuwingsimpuls
Veni maakt, samen met Vidi (voor ervaren postdocs) en Vici (voor senior-onderzoekers) onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen de Vernieuwingsimpuls zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Laatst gewijzigd:27 juli 2018 09:28