Publication

Vakdidactisch onderzoek en de onderwijspraktijk

Bloemert, J. (ed.), de Glopper, K. (ed.), Lowie, W. (ed.), Ravesloot, C. (ed.), van Veen, K. (ed.) & Graus, J., 2018, Utrecht: Vereniging van leraren in vreemde talen en Levende Talen Magazine. 104 p. (Levende Talen Magazine; vol. 105, no. special)

Research output: Book/ReportBookProfessional

Een paar jaar geleden heb ik een Dudoc-Alfa-promotiebeurs ontvangen om vakdidactisch onderzoek uit te voeren. Dat geld is naar mij gegaan en niet naar scholen, vaksecties en docenten. Ik heb toen de volgende afspraak met mezelf gemaakt: mijn onderzoek is alleen geslaagd wanneer de opbrengsten ervan gedeeld kunnen worden met scholen en docenten, en wel op zo’n manier dat zij het ook daadwerkelijk als nuttig zien. Gelukkig was ik niet de enige met deze missie! Natuurlijk zijn er veel verschillende manieren om onderzoek te delen. Helaas zijn deze bronnen vaak niet toegankelijk voor docenten of niet praktisch en vakdidactisch van aard, waardoor docenten veel tijd moeten investeren om de vertaalslag naar hun onderwijspraktijk te maken – kostbare tijd die je maar één keer kunt besteden. Het deed me dan ook deugd dat de Lerarenopleiding en de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, het Expertisecentrum Vakdidactiek Noord en de Meesterschapsteams (<www.vakdidactiekgw.nl>) in tijd en middelen wilden bijdragen om een special te maken van Levende Talen Magazine. We hebben een enthousiaste redactie samengesteld en vervolgens landelijk onderzoekers benaderd die bezig zijn met vakdidactisch promotieonderzoek. Onze vraag aan de promovendi was om in 1.600 woorden (inclusief praktische voorbeelden) uit te leggen wat het nut van hun onderzoek is voor docenten. Ook hebben we een aantal gerenommeerde specialisten bereid gevonden om een bijdrage te leveren over hun vakgebied. Wanneer je minimaal vier jaar bezig bent met onderzoek is het een flinke uitdaging om dit samen te vatten en praktisch te vertalen in weinig woorden. In totaal vijftien onderzoekers zijn deze uitdaging aangegaan. Iedere bijdrage geeft u aan de hand van nuttige praktische voorbeelden een kijkje in de keuken van het promotieonderzoek. Daarnaast hebben alle onderzoekers in een kader uiteengezet hoe het gehele onderzoek is opgebouwd (veelal in deelstudies). Ook geven velen aan waar meer informatie over het onderzoek te vinden is en hoe u als lezer contact kunt opnemen met de onderzoekers. Als u uitgebreidere onderzoeksartikelen wilt lezen, kunt u natuurlijk reeds gepubliceerde deelstudies in Levende Talen Tijdschrift raadplegen (zie <www.lt-tijdschriften.nl>). Tot slot, deze special had niet tot stand kunnen komen zonder de financiële bijdragen van onze sponsoren en natuurlijk de geweldige inzet van de onderzoekers en vakspecialisten. Namens de redactie, hartelijk dank! Wij wensen u veel inspirerend leesplezier toe.
Original languageDutch
Place of PublicationUtrecht
PublisherVereniging van leraren in vreemde talen en Levende Talen Magazine
Number of pages104
ISBN (Print)978 90 821 5822 9
Publication statusPublished - 2018

Publication series

NameLevende Talen Magazine
No.special
Volume105

ID: 75102511