Publication

Sports sponsorship effectiveness: investigating awareness, sponsor equity and efficiency

Walraven, M., 2013, 's-Hertogenbosch: Uitgeverij BOXPress. 122 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

APA

Walraven, M. (2013). Sports sponsorship effectiveness: investigating awareness, sponsor equity and efficiency. Uitgeverij BOXPress.

Author

Walraven, Merel. / Sports sponsorship effectiveness : investigating awareness, sponsor equity and efficiency. 's-Hertogenbosch : Uitgeverij BOXPress, 2013. 122 p.

Harvard

Walraven, M 2013, 'Sports sponsorship effectiveness: investigating awareness, sponsor equity and efficiency', Doctor of Philosophy, University of Groningen, 's-Hertogenbosch.

Standard

Sports sponsorship effectiveness : investigating awareness, sponsor equity and efficiency. / Walraven, Merel.

's-Hertogenbosch : Uitgeverij BOXPress, 2013. 122 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

Vancouver

Walraven M. Sports sponsorship effectiveness: investigating awareness, sponsor equity and efficiency. 's-Hertogenbosch: Uitgeverij BOXPress, 2013. 122 p.


BibTeX

@phdthesis{b785bb534f444c8abb38baccd82babce,
title = "Sports sponsorship effectiveness: investigating awareness, sponsor equity and efficiency",
abstract = "Een sporter en een commerci{\"e}le organisatie hebben diverse eigenschappen gemeen: dynamiek, resultaatgerichtheid en het doel om zo effici{\"e}nt en effectief mogelijk te presteren. Het komt dan ook steeds vaker voor dat een bedrijf investeert in de associatie met een bekend en geliefd sportobject, zoals een individuele sporter, een sportclub of een evenement. Dit type overeenkomsten valt onder de noemer sportsponsoring. Sportsponsoring is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk marketinginstrument wat steeds professioneler wordt aangepakt. Met de aanzienlijke investeringen die nodig zijn om een offici{\"e}le sponsor te worden en zeker in de huidige economische situatie, wordt het voor sponsormanagers steeds belangrijker om de effectiviteit van hun projecten aan te tonen. De effectiviteit van sportsponsoring is dus een interessant en relevant vraagstuk, zowel voor academici als in de praktijk. Het proefschrift bevat verschillende studies naar de effecten van sportsponsoring, onderzocht vanuit het perspectief van de sponsor. De dissertatie bestaat uit een literatuuroverzicht en drie kwantitatieve studies. De literatuurstudie leidt tot een conceptueel model waarin een overzicht wordt gegeven van de mogelijke uitkomsten van sportsponsoring en de factoren die een rol spelen in het bereiken van deze uitkomsten. Vervolgens worden in de empirische hoofdstukken diverse onderdelen uit het conceptueel model nader uitgewerkt en onderzocht: de dissertatie omvat een studie naar de ontwikkeling van sponsorbekendheid in de tijd, een vergelijkend onderzoek naar de effecten van sponsoring in diverse landen en een benchmark van de relatieve effici{\"e}ntie van Nederlandse sponsorships.",
keywords = "Sponsoring, marketing",
author = "Merel Walraven",
note = "Relation: https://www.rug.nl/ Rights: University of Groningen",
year = "2013",
language = "English",
isbn = "9789088917165",
publisher = "Uitgeverij BOXPress",
school = "University of Groningen",

}

RIS

TY - THES

T1 - Sports sponsorship effectiveness

T2 - investigating awareness, sponsor equity and efficiency

AU - Walraven, Merel

N1 - Relation: https://www.rug.nl/ Rights: University of Groningen

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Een sporter en een commerciële organisatie hebben diverse eigenschappen gemeen: dynamiek, resultaatgerichtheid en het doel om zo efficiënt en effectief mogelijk te presteren. Het komt dan ook steeds vaker voor dat een bedrijf investeert in de associatie met een bekend en geliefd sportobject, zoals een individuele sporter, een sportclub of een evenement. Dit type overeenkomsten valt onder de noemer sportsponsoring. Sportsponsoring is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk marketinginstrument wat steeds professioneler wordt aangepakt. Met de aanzienlijke investeringen die nodig zijn om een officiële sponsor te worden en zeker in de huidige economische situatie, wordt het voor sponsormanagers steeds belangrijker om de effectiviteit van hun projecten aan te tonen. De effectiviteit van sportsponsoring is dus een interessant en relevant vraagstuk, zowel voor academici als in de praktijk. Het proefschrift bevat verschillende studies naar de effecten van sportsponsoring, onderzocht vanuit het perspectief van de sponsor. De dissertatie bestaat uit een literatuuroverzicht en drie kwantitatieve studies. De literatuurstudie leidt tot een conceptueel model waarin een overzicht wordt gegeven van de mogelijke uitkomsten van sportsponsoring en de factoren die een rol spelen in het bereiken van deze uitkomsten. Vervolgens worden in de empirische hoofdstukken diverse onderdelen uit het conceptueel model nader uitgewerkt en onderzocht: de dissertatie omvat een studie naar de ontwikkeling van sponsorbekendheid in de tijd, een vergelijkend onderzoek naar de effecten van sponsoring in diverse landen en een benchmark van de relatieve efficiëntie van Nederlandse sponsorships.

AB - Een sporter en een commerciële organisatie hebben diverse eigenschappen gemeen: dynamiek, resultaatgerichtheid en het doel om zo efficiënt en effectief mogelijk te presteren. Het komt dan ook steeds vaker voor dat een bedrijf investeert in de associatie met een bekend en geliefd sportobject, zoals een individuele sporter, een sportclub of een evenement. Dit type overeenkomsten valt onder de noemer sportsponsoring. Sportsponsoring is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijk marketinginstrument wat steeds professioneler wordt aangepakt. Met de aanzienlijke investeringen die nodig zijn om een officiële sponsor te worden en zeker in de huidige economische situatie, wordt het voor sponsormanagers steeds belangrijker om de effectiviteit van hun projecten aan te tonen. De effectiviteit van sportsponsoring is dus een interessant en relevant vraagstuk, zowel voor academici als in de praktijk. Het proefschrift bevat verschillende studies naar de effecten van sportsponsoring, onderzocht vanuit het perspectief van de sponsor. De dissertatie bestaat uit een literatuuroverzicht en drie kwantitatieve studies. De literatuurstudie leidt tot een conceptueel model waarin een overzicht wordt gegeven van de mogelijke uitkomsten van sportsponsoring en de factoren die een rol spelen in het bereiken van deze uitkomsten. Vervolgens worden in de empirische hoofdstukken diverse onderdelen uit het conceptueel model nader uitgewerkt en onderzocht: de dissertatie omvat een studie naar de ontwikkeling van sponsorbekendheid in de tijd, een vergelijkend onderzoek naar de effecten van sponsoring in diverse landen en een benchmark van de relatieve efficiëntie van Nederlandse sponsorships.

KW - Sponsoring

KW - marketing

M3 - Thesis fully internal (DIV)

SN - 9789088917165

PB - Uitgeverij BOXPress

CY - 's-Hertogenbosch

ER -

ID: 14423819