Publication

Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes

Jonker, L., 2011, Groningen: s.n.. 272 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

APA

Jonker, L. (2011). Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes. Groningen: s.n.

Author

Jonker, Laura. / Self-regulation in sport and education : important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes. Groningen : s.n., 2011. 272 p.

Harvard

Jonker, L 2011, 'Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes', Doctor of Philosophy, Groningen.

Standard

Self-regulation in sport and education : important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes. / Jonker, Laura.

Groningen : s.n., 2011. 272 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Vancouver

Jonker L. Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes. Groningen: s.n., 2011. 272 p.


BibTeX

@phdthesis{00220e5b10a24d299d9beff3c0a85582,
title = "Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes",
abstract = "Sporttalenten moeten hard werken om hun sportcarri{\`e}re te kunnen combineren met onderwijs. Het gebruik van zelfregulatie kan hierbij een belangrijke rol spelen omdat het sporttalenten in staat stelt hun leeromgeving zo in te richten dat zij in staat zijn om effici{\"e}nter met hun tijd om te gaan. De doelen van dit proefschrift waren om 1) de relatie tussen sport- en schoolprestaties te onderzoeken, 2) de rol van zelfregulatie in deze relatie duidelijk te maken, en 3) in kaart te brengen of zelfregulatie kan voorspellen wie de meeste kans maakt om de internationale senioren top te halen. Zelfregulatie is gedefinieerd als de mate waarin iemand metacognitief, motivationeel en gedragsmatig actief deelneemt aan het eigen leerproces en bestaat uit verschillende vaardigheden waaronder reflectie. Drieduizend jongeren (12-18 jaar) hebben deelgenomen aan het onderzoek en alle deelnemers zijn ingedeeld naar sportniveau (sporttalenten, regionale sporters, niet-sporters) en schoolniveau (havo of vwo leerlingen, vmbo leerlingen). De vragenlijst SRL-SRS is gebruikt om zelfregulatie te meten. De resultaten laten zien dat sporttalenten vaak een opleiding volgen op havo of vwo niveau en dat zij ongeacht hun schoolniveau vaker gebruik maken van zelfregulatie dan regionale sporters en niet-sporters. Los van het niveau waarop gesport wordt, lijkt sportdeelname bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie. Vooral het gebruik van reflectie kan worden aangemerkt als een belangrijke voorspeller om aan te geven wie de meeste kans maakt om de top te halen. We adviseren daarom aan trainers en (vak)leerkrachten om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling en het gebruik van zelfregulatie.",
keywords = "proefschriften (vorm), begaafdheid, reflectie (filosofie), studieresultaten, zelfregulering, sportpsychologie, sportsociologie, sportgeneeskunde",
author = "Laura Jonker",
note = "Relation: https://www.rug.nl/ Rights: University of Groningen",
year = "2011",
language = "English",
isbn = "9789036752121",
publisher = "s.n.",

}

RIS

TY - THES

T1 - Self-regulation in sport and education

T2 - important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes

AU - Jonker, Laura

N1 - Relation: https://www.rug.nl/ Rights: University of Groningen

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Sporttalenten moeten hard werken om hun sportcarrière te kunnen combineren met onderwijs. Het gebruik van zelfregulatie kan hierbij een belangrijke rol spelen omdat het sporttalenten in staat stelt hun leeromgeving zo in te richten dat zij in staat zijn om efficiënter met hun tijd om te gaan. De doelen van dit proefschrift waren om 1) de relatie tussen sport- en schoolprestaties te onderzoeken, 2) de rol van zelfregulatie in deze relatie duidelijk te maken, en 3) in kaart te brengen of zelfregulatie kan voorspellen wie de meeste kans maakt om de internationale senioren top te halen. Zelfregulatie is gedefinieerd als de mate waarin iemand metacognitief, motivationeel en gedragsmatig actief deelneemt aan het eigen leerproces en bestaat uit verschillende vaardigheden waaronder reflectie. Drieduizend jongeren (12-18 jaar) hebben deelgenomen aan het onderzoek en alle deelnemers zijn ingedeeld naar sportniveau (sporttalenten, regionale sporters, niet-sporters) en schoolniveau (havo of vwo leerlingen, vmbo leerlingen). De vragenlijst SRL-SRS is gebruikt om zelfregulatie te meten. De resultaten laten zien dat sporttalenten vaak een opleiding volgen op havo of vwo niveau en dat zij ongeacht hun schoolniveau vaker gebruik maken van zelfregulatie dan regionale sporters en niet-sporters. Los van het niveau waarop gesport wordt, lijkt sportdeelname bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie. Vooral het gebruik van reflectie kan worden aangemerkt als een belangrijke voorspeller om aan te geven wie de meeste kans maakt om de top te halen. We adviseren daarom aan trainers en (vak)leerkrachten om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling en het gebruik van zelfregulatie.

AB - Sporttalenten moeten hard werken om hun sportcarrière te kunnen combineren met onderwijs. Het gebruik van zelfregulatie kan hierbij een belangrijke rol spelen omdat het sporttalenten in staat stelt hun leeromgeving zo in te richten dat zij in staat zijn om efficiënter met hun tijd om te gaan. De doelen van dit proefschrift waren om 1) de relatie tussen sport- en schoolprestaties te onderzoeken, 2) de rol van zelfregulatie in deze relatie duidelijk te maken, en 3) in kaart te brengen of zelfregulatie kan voorspellen wie de meeste kans maakt om de internationale senioren top te halen. Zelfregulatie is gedefinieerd als de mate waarin iemand metacognitief, motivationeel en gedragsmatig actief deelneemt aan het eigen leerproces en bestaat uit verschillende vaardigheden waaronder reflectie. Drieduizend jongeren (12-18 jaar) hebben deelgenomen aan het onderzoek en alle deelnemers zijn ingedeeld naar sportniveau (sporttalenten, regionale sporters, niet-sporters) en schoolniveau (havo of vwo leerlingen, vmbo leerlingen). De vragenlijst SRL-SRS is gebruikt om zelfregulatie te meten. De resultaten laten zien dat sporttalenten vaak een opleiding volgen op havo of vwo niveau en dat zij ongeacht hun schoolniveau vaker gebruik maken van zelfregulatie dan regionale sporters en niet-sporters. Los van het niveau waarop gesport wordt, lijkt sportdeelname bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie. Vooral het gebruik van reflectie kan worden aangemerkt als een belangrijke voorspeller om aan te geven wie de meeste kans maakt om de top te halen. We adviseren daarom aan trainers en (vak)leerkrachten om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling en het gebruik van zelfregulatie.

KW - proefschriften (vorm)

KW - begaafdheid

KW - reflectie (filosofie)

KW - studieresultaten

KW - zelfregulering

KW - sportpsychologie

KW - sportsociologie

KW - sportgeneeskunde

M3 - Thesis fully internal (DIV)

SN - 9789036752121

PB - s.n.

CY - Groningen

ER -

ID: 14646057