Publication

Schoolsucces van Friese leerlingen in het voortgezet onderwijs

de Boer, H., 2009, Groningen: s.n.. 211 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

  • 00title.pdf

    Final publisher's version, 52 KB, PDF document

  • 01c1.pdf

    Final publisher's version, 145 KB, PDF document

  • 02c2.pdf

    Final publisher's version, 199 KB, PDF document

  • 03c3.pdf

    Final publisher's version, 198 KB, PDF document

  • 04c4.pdf

    Final publisher's version, 231 KB, PDF document

  • 05c5.pdf

    Final publisher's version, 177 KB, PDF document

  • 06c6.pdf

    Final publisher's version, 195 KB, PDF document

  • 07c7.pdf

    Final publisher's version, 194 KB, PDF document

  • 08c8.pdf

    Final publisher's version, 182 KB, PDF document

  • 09lit.pdf

    Final publisher's version, 77 KB, PDF document

  • 10bijl.pdf

    Final publisher's version, 58 KB, PDF document

  • 11summ.pdf

    Final publisher's version, 135 KB, PDF document

  • 12compltetthesis.pdf

    Final publisher's version, 1 MB, PDF document

Onderzocht is of er verschil in schoolsucces is in het voortgezet onderwijs tussen leerlingen in Friesland en in de rest van Nederland. Met gegevens van een grote cohortstudie van leerlingen in het voortgezet onderwijs is met beschrijvende statistieken en meerniveau-analyses gekeken of er verschillen zijn in advies, bereikte onderwijspositie tot en met het zesde cohortjaar, examencijfers en sector- of profielkeuze. De analyses wezen uit dat het advies, ook na controle voor de aanvangsprestaties (wat minder hoog was in Friesland), lager was van leerlingen met een laag of hoog prestatieniveau in Friesland. De gevolgen van deze onderadvisering voor het schoolsucces waren in Friesland iets minder ongunstig dan in de rest van Nederland. De bereikte onderwijspositie van leerlingen met ten hoogste een vmbo-advies was in het vijfde cohortjaar lager in Friesland dan in de rest van Nederland. De lagere aanvangsprestaties konden dit verschil volledig verklaren. Er was geen verschil in bereikte onderwijspositie van leerlingen met tenminste een vmbo/havo-advies. In Friesland waren de examencijfers van leerlingen hoger dan in de rest van Nederland, wat deels verklaard werd door de trend dat Friese leerlingen vaker naar een lager onderwijstype afstroomden. Friese leerlingen hadden daarom mogelijk een hoger onderwijsniveau aangekund. Vmbo-leerlingen met dezelfde leerlingkenmerken kozen in Friesland iets vaker voor de sector Economie dan voor Techniek dan in de rest van Nederland. Er waren geen verschillen in profielkeuze van havo- en vwo-leerlingen. De analyses wezen uit dat het lagere streefniveau in Friesland een nadelige invloed heeft op het schoolsucces van leerlingen.
Original languageDutch
QualificationDoctor of Philosophy
Supervisors/Advisors
Award date12-Oct-2009
Place of PublicationGroningen
Publisher
Print ISBNs9789036739528
Electronic ISBNs9789036739511
Publication statusPublished - 2009

Download statistics

No data available

ID: 2686262