Publication

Self-regulation in sport and education: important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes

Jonker, L., 2011, Groningen: s.n.. 272 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

Sporttalenten moeten hard werken om hun sportcarrière te kunnen combineren met onderwijs. Het gebruik van zelfregulatie kan hierbij een belangrijke rol spelen omdat het sporttalenten in staat stelt hun leeromgeving zo in te richten dat zij in staat zijn om efficiënter met hun tijd om te gaan. De doelen van dit proefschrift waren om 1) de relatie tussen sport- en schoolprestaties te onderzoeken, 2) de rol van zelfregulatie in deze relatie duidelijk te maken, en 3) in kaart te brengen of zelfregulatie kan voorspellen wie de meeste kans maakt om de internationale senioren top te halen. Zelfregulatie is gedefinieerd als de mate waarin iemand metacognitief, motivationeel en gedragsmatig actief deelneemt aan het eigen leerproces en bestaat uit verschillende vaardigheden waaronder reflectie. Drieduizend jongeren (12-18 jaar) hebben deelgenomen aan het onderzoek en alle deelnemers zijn ingedeeld naar sportniveau (sporttalenten, regionale sporters, niet-sporters) en schoolniveau (havo of vwo leerlingen, vmbo leerlingen). De vragenlijst SRL-SRS is gebruikt om zelfregulatie te meten. De resultaten laten zien dat sporttalenten vaak een opleiding volgen op havo of vwo niveau en dat zij ongeacht hun schoolniveau vaker gebruik maken van zelfregulatie dan regionale sporters en niet-sporters. Los van het niveau waarop gesport wordt, lijkt sportdeelname bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie. Vooral het gebruik van reflectie kan worden aangemerkt als een belangrijke voorspeller om aan te geven wie de meeste kans maakt om de top te halen. We adviseren daarom aan trainers en (vak)leerkrachten om jongeren te begeleiden in de ontwikkeling en het gebruik van zelfregulatie.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Supervisors/Advisors
Award date21-Dec-2011
Place of PublicationGroningen
Publisher
Print ISBNs9789036752121
Electronic ISBNs9789036752138
Publication statusPublished - 2011

    Keywords

  • proefschriften (vorm), begaafdheid, reflectie (filosofie), studieresultaten, zelfregulering, sportpsychologie, sportsociologie, sportgeneeskunde

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 14646057