Publication

Personeelsbeleid in het primair onderwijs: Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders

Reezigt, G., Rekers-Mombarg, L., Bosker, R. & van der Heide, S., 21-Oct-2019, Groningen: GION onderwijs/onderzoek. 127 p.

Research output: Book/ReportReportProfessional

APA

Reezigt, G., Rekers-Mombarg, L., Bosker, R., & van der Heide, S. (2019). Personeelsbeleid in het primair onderwijs: Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders. Groningen: GION onderwijs/onderzoek.

Author

Reezigt, Gerry ; Rekers-Mombarg, Lyset ; Bosker, Roel ; van der Heide, Suzanna. / Personeelsbeleid in het primair onderwijs : Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders. Groningen : GION onderwijs/onderzoek, 2019. 127 p.

Harvard

Reezigt, G, Rekers-Mombarg, L, Bosker, R & van der Heide, S 2019, Personeelsbeleid in het primair onderwijs: Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders. GION onderwijs/onderzoek, Groningen.

Standard

Personeelsbeleid in het primair onderwijs : Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders. / Reezigt, Gerry; Rekers-Mombarg, Lyset; Bosker, Roel; van der Heide, Suzanna.

Groningen : GION onderwijs/onderzoek, 2019. 127 p.

Research output: Book/ReportReportProfessional

Vancouver

Reezigt G, Rekers-Mombarg L, Bosker R, van der Heide S. Personeelsbeleid in het primair onderwijs: Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders. Groningen: GION onderwijs/onderzoek, 2019. 127 p.


BibTeX

@book{2681ccfa96344bc8bc310ddc87063686,
title = "Personeelsbeleid in het primair onderwijs: Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders",
abstract = "Bestuurders, schoolleiders en leraren vinden het algemeen personeelsbeleid sterker ontwikkeld dan het strategisch personeelsbeleid. Schoolleiders beoordelen hun eigen personeelsbeleid positiever dan dat van hun bestuurders. Cyclisch werken op het gebied van personeelsbeleid vindt volgens bestuurders en schoolleiders in redelijke mate plaats. Volgens bestuurders geven ze redelijk vorm aan een professionele dialoog over het personeelsbeleid in hun organisatie, maar schoolleiders zijn hierover minder tevreden en leraren zijn nog minder tevreden. Strategisch personeelsbeleid kan bijdragen aan het bereiken van organisatiedoelen. De doelen die bestuurders en schoolleiders noemen zijn echter vaak weinig concreet. Het is daardoor niet goed mogelijk personeelsbeleid te defini{\"e}ren dat bijdraagt aan het bereiken van doelen. Ook evalueren of doelen bereikt worden is bij weinig concrete doelen lastig, zodat mogelijkheden voor verbetering niet helder in beeld komen en mogelijk onbenut blijven.Professionele ontwikkeling en beloning van personeel worden door betrokkenen als relatief zwakke onderdelen van personeelsbeleid beschouwd. Sterker ontwikkelde onderdelen zijn autonomie van personeel en participatie in de besluitvorming. Belemmerende factoren voor personeelsbeleid zijn volgens bestuurders en schoolleiders het lerarentekort, onvoldoende beleidsruimte, onvoldoende middelen en een onvoldoende professionele organisatiecultuur. Schoolleiders noemen daarnaast nog hiaten in het bestuurlijk beleid. Als bevorderende factoren noemen bestuurders het gezamenlijk ontwikkelen van beleid, visie, kwaliteit van personeel, een professionele organisatiecultuur en specifieke invullingen van beleid waar men tevreden over is. De schoolleiders voegen hier nog een consistente aanpak van personeelsbeleid aan toe. Het (strategisch) personeelsbeleid in het primair onderwijs is onderzocht door middel van digitale vragenlijsten bij 199 schoolbestuurders, 172 schoolleiders die bij de betreffende schoolbestuurders horen en 240 leraren die bij de betreffende schoolleiders horen. Daarnaast zijn bij acht besturen verdiepende case studies uitgevoerd.",
keywords = "personeelsbeleid, strategisch personeelsbeleid, hrm, primair onderwijs, human resource management, strategic human resource management, primary education, school boards, principals, schoolbesturen, schoolleiders",
author = "Gerry Reezigt and Lyset Rekers-Mombarg and Roel Bosker and {van der Heide}, Suzanna",
year = "2019",
month = "10",
day = "21",
language = "Dutch",
isbn = "9789066905702",
publisher = "GION onderwijs/onderzoek",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Personeelsbeleid in het primair onderwijs

T2 - Algemeen en strategisch personeelsbeleid van schoolbesturen en schoolleiders

AU - Reezigt, Gerry

AU - Rekers-Mombarg, Lyset

AU - Bosker, Roel

AU - van der Heide, Suzanna

PY - 2019/10/21

Y1 - 2019/10/21

N2 - Bestuurders, schoolleiders en leraren vinden het algemeen personeelsbeleid sterker ontwikkeld dan het strategisch personeelsbeleid. Schoolleiders beoordelen hun eigen personeelsbeleid positiever dan dat van hun bestuurders. Cyclisch werken op het gebied van personeelsbeleid vindt volgens bestuurders en schoolleiders in redelijke mate plaats. Volgens bestuurders geven ze redelijk vorm aan een professionele dialoog over het personeelsbeleid in hun organisatie, maar schoolleiders zijn hierover minder tevreden en leraren zijn nog minder tevreden. Strategisch personeelsbeleid kan bijdragen aan het bereiken van organisatiedoelen. De doelen die bestuurders en schoolleiders noemen zijn echter vaak weinig concreet. Het is daardoor niet goed mogelijk personeelsbeleid te definiëren dat bijdraagt aan het bereiken van doelen. Ook evalueren of doelen bereikt worden is bij weinig concrete doelen lastig, zodat mogelijkheden voor verbetering niet helder in beeld komen en mogelijk onbenut blijven.Professionele ontwikkeling en beloning van personeel worden door betrokkenen als relatief zwakke onderdelen van personeelsbeleid beschouwd. Sterker ontwikkelde onderdelen zijn autonomie van personeel en participatie in de besluitvorming. Belemmerende factoren voor personeelsbeleid zijn volgens bestuurders en schoolleiders het lerarentekort, onvoldoende beleidsruimte, onvoldoende middelen en een onvoldoende professionele organisatiecultuur. Schoolleiders noemen daarnaast nog hiaten in het bestuurlijk beleid. Als bevorderende factoren noemen bestuurders het gezamenlijk ontwikkelen van beleid, visie, kwaliteit van personeel, een professionele organisatiecultuur en specifieke invullingen van beleid waar men tevreden over is. De schoolleiders voegen hier nog een consistente aanpak van personeelsbeleid aan toe. Het (strategisch) personeelsbeleid in het primair onderwijs is onderzocht door middel van digitale vragenlijsten bij 199 schoolbestuurders, 172 schoolleiders die bij de betreffende schoolbestuurders horen en 240 leraren die bij de betreffende schoolleiders horen. Daarnaast zijn bij acht besturen verdiepende case studies uitgevoerd.

AB - Bestuurders, schoolleiders en leraren vinden het algemeen personeelsbeleid sterker ontwikkeld dan het strategisch personeelsbeleid. Schoolleiders beoordelen hun eigen personeelsbeleid positiever dan dat van hun bestuurders. Cyclisch werken op het gebied van personeelsbeleid vindt volgens bestuurders en schoolleiders in redelijke mate plaats. Volgens bestuurders geven ze redelijk vorm aan een professionele dialoog over het personeelsbeleid in hun organisatie, maar schoolleiders zijn hierover minder tevreden en leraren zijn nog minder tevreden. Strategisch personeelsbeleid kan bijdragen aan het bereiken van organisatiedoelen. De doelen die bestuurders en schoolleiders noemen zijn echter vaak weinig concreet. Het is daardoor niet goed mogelijk personeelsbeleid te definiëren dat bijdraagt aan het bereiken van doelen. Ook evalueren of doelen bereikt worden is bij weinig concrete doelen lastig, zodat mogelijkheden voor verbetering niet helder in beeld komen en mogelijk onbenut blijven.Professionele ontwikkeling en beloning van personeel worden door betrokkenen als relatief zwakke onderdelen van personeelsbeleid beschouwd. Sterker ontwikkelde onderdelen zijn autonomie van personeel en participatie in de besluitvorming. Belemmerende factoren voor personeelsbeleid zijn volgens bestuurders en schoolleiders het lerarentekort, onvoldoende beleidsruimte, onvoldoende middelen en een onvoldoende professionele organisatiecultuur. Schoolleiders noemen daarnaast nog hiaten in het bestuurlijk beleid. Als bevorderende factoren noemen bestuurders het gezamenlijk ontwikkelen van beleid, visie, kwaliteit van personeel, een professionele organisatiecultuur en specifieke invullingen van beleid waar men tevreden over is. De schoolleiders voegen hier nog een consistente aanpak van personeelsbeleid aan toe. Het (strategisch) personeelsbeleid in het primair onderwijs is onderzocht door middel van digitale vragenlijsten bij 199 schoolbestuurders, 172 schoolleiders die bij de betreffende schoolbestuurders horen en 240 leraren die bij de betreffende schoolleiders horen. Daarnaast zijn bij acht besturen verdiepende case studies uitgevoerd.

KW - personeelsbeleid, strategisch personeelsbeleid, hrm, primair onderwijs, human resource management, strategic human resource management, primary education, school boards, principals, schoolbesturen, schoolleiders

M3 - Report

SN - 9789066905702

BT - Personeelsbeleid in het primair onderwijs

PB - GION onderwijs/onderzoek

CY - Groningen

ER -

ID: 99697998