Publication

Opvattingen en verwachtingen van moeders op het Groninger platteland

Poolman, B. G., Doornenbal, J. M., Leseman, P. P. M. & Minnaert, A. E. M. G., 8-Aug-2018, In : Pedagogische Studiën. 95, 2, p. 57-85 29 p.

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Diverse onderzoeken die inzicht trachten te verkrijgen in de grote verschillen in taalprestaties van jonge kinderen in Noordoost Groningen, maakten duidelijk dat deze verschillen een intergenerationele achtergrond hebben. Opvattingen van ouders ten aanzien van opvoeding en onderwijs en hun verwachtingen van kinderen spelen daarbij een belangrijke rol. Eerder onderzoek maakte duidelijk dát opvattingen en verwachtingen van ouders verband houden met de taalprestaties van kinderen. In deze studie worden de opvattingen en verwachtingen van dertien moeders uit de genoemde regio geëxpliciteerd door middel van diepte-interviews. Analyse van de gesprekken leverde vier profielen op: Klassieke plattelanders, Stedelingen en nieuwe plattelanders, Zelfbewusten en Distantiërenden die zich onderscheiden in de mate waarin de eigen opvoeding wordt voortgezet en de mate waarin de cultuur van geletterdheid aansluit bij schoolgeoriënteerde doelen. De analyses illustreren dat zowel sociaaleconomische, culturele als psychologische factoren bepalen of en hoe de moeders de opvoeding continueren die ze zelf hebben ervaren.
Original languageDutch
Pages (from-to)57-85
Number of pages29
JournalPedagogische Studiën
Volume95
Issue number2
Publication statusPublished - 8-Aug-2018

    Keywords

  • educational opportunities, literacy, Beliefs, expectation

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 63721601