Publication

Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD: De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten

Kok, F. M., Groen, Y., Fuermaier, A. B. M., Berend, S. K., Bangma, D. F., Tucha, L., Koerts, J. & Tucha, O., 29-Nov-2018, In : Tijdschrift voor neuropsychologie. 13, 3, p. 206-221 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleAcademic

APA

Kok, F. M., Groen, Y., Fuermaier, A. B. M., Berend, S. K., Bangma, D. F., Tucha, L., ... Tucha, O. (2018). Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD: De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten. Tijdschrift voor neuropsychologie, 13(3), 206-221.

Author

Kok, Francien M. ; Groen, Yvonne ; Fuermaier, Anselm B. M. ; Berend, Simin K. ; Bangma, Dorien F. ; Tucha, Lara ; Koerts, Janneke ; Tucha, Oliver. / Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD : De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten. In: Tijdschrift voor neuropsychologie. 2018 ; Vol. 13, No. 3. pp. 206-221.

Harvard

Kok, FM, Groen, Y, Fuermaier, ABM, Berend, SK, Bangma, DF, Tucha, L, Koerts, J & Tucha, O 2018, 'Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD: De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten', Tijdschrift voor neuropsychologie, vol. 13, no. 3, pp. 206-221.

Standard

Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD : De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten. / Kok, Francien M.; Groen, Yvonne; Fuermaier, Anselm B. M.; Berend, Simin K.; Bangma, Dorien F.; Tucha, Lara; Koerts, Janneke; Tucha, Oliver.

In: Tijdschrift voor neuropsychologie, Vol. 13, No. 3, 29.11.2018, p. 206-221.

Research output: Contribution to journalArticleAcademic

Vancouver

Kok FM, Groen Y, Fuermaier ABM, Berend SK, Bangma DF, Tucha L et al. Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD: De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten. Tijdschrift voor neuropsychologie. 2018 Nov 29;13(3):206-221.


BibTeX

@article{2632f2ef9ee1475eb8a2aefd5b1aaf99,
title = "Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD: De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten",
abstract = "Er bestaan verschillende soorten meetinstrumenten voor het diagnosticeren van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). Onderzoek naar het verschil tussen meetmethoden zoals zelfrapportage (vragenlijsten en interviews) enerzijds en neuropsychologische en reactietijdtaken anderzijds, is nauwelijks beschikbaar. De uitkomst van deze methoden kan echter substantieel verschillen. Deze casus van een 29-jarige student aan de universiteit beschrijft welke aspecten van het functioneren aangedaan zijn volgens verschillende meetmethoden bij een volwassene met ADHD. Een zeer uitgebreide batterij van neuropsychologische taken werd over verschillende dagen afgenomen: aandacht, geheugen, executieve functies, verwerkingssnelheid, visuospati{\"e}le vaardigheden, financi{\"e}le besluitvorming. Daarnaast werden zelf- en informantrapportages gebruikt voor ADHD-gerelateerde klachten: ADHD-symptomen, geheugen, executief functioneren, 'Sluggish Cognitive Tempo', timing, impulsiviteit, functionele beperkingen, psychopathologie en persoonlijkheid.In overeenstemming met de gerapporteerde problemen in de anamnese lieten de zelfrapportagemeetinstrumenten noemenswaardige beperkingen zien in het dagelijks leven van deze student. Scores op neuropsychologische en reactietijdtaken lieten echter geen enkele beperking zien, terwijl deze doorgaans beperkt zijn bij volwassenen met ADHD. Verschillende verklaringen voor deze discrepantie worden besproken.",
author = "Kok, {Francien M.} and Yvonne Groen and Fuermaier, {Anselm B. M.} and Berend, {Simin K.} and Bangma, {Dorien F.} and Lara Tucha and Janneke Koerts and Oliver Tucha",
year = "2018",
month = "11",
day = "29",
language = "Dutch",
volume = "13",
pages = "206--221",
journal = "Tijdschrift voor neuropsychologie",
issn = "1871-1391",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen met ADHD

T2 - De discrepantie tussen zelfrapportage en neuropsychologische meetinstrumenten

AU - Kok, Francien M.

AU - Groen, Yvonne

AU - Fuermaier, Anselm B. M.

AU - Berend, Simin K.

AU - Bangma, Dorien F.

AU - Tucha, Lara

AU - Koerts, Janneke

AU - Tucha, Oliver

PY - 2018/11/29

Y1 - 2018/11/29

N2 - Er bestaan verschillende soorten meetinstrumenten voor het diagnosticeren van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). Onderzoek naar het verschil tussen meetmethoden zoals zelfrapportage (vragenlijsten en interviews) enerzijds en neuropsychologische en reactietijdtaken anderzijds, is nauwelijks beschikbaar. De uitkomst van deze methoden kan echter substantieel verschillen. Deze casus van een 29-jarige student aan de universiteit beschrijft welke aspecten van het functioneren aangedaan zijn volgens verschillende meetmethoden bij een volwassene met ADHD. Een zeer uitgebreide batterij van neuropsychologische taken werd over verschillende dagen afgenomen: aandacht, geheugen, executieve functies, verwerkingssnelheid, visuospatiële vaardigheden, financiële besluitvorming. Daarnaast werden zelf- en informantrapportages gebruikt voor ADHD-gerelateerde klachten: ADHD-symptomen, geheugen, executief functioneren, 'Sluggish Cognitive Tempo', timing, impulsiviteit, functionele beperkingen, psychopathologie en persoonlijkheid.In overeenstemming met de gerapporteerde problemen in de anamnese lieten de zelfrapportagemeetinstrumenten noemenswaardige beperkingen zien in het dagelijks leven van deze student. Scores op neuropsychologische en reactietijdtaken lieten echter geen enkele beperking zien, terwijl deze doorgaans beperkt zijn bij volwassenen met ADHD. Verschillende verklaringen voor deze discrepantie worden besproken.

AB - Er bestaan verschillende soorten meetinstrumenten voor het diagnosticeren van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). Onderzoek naar het verschil tussen meetmethoden zoals zelfrapportage (vragenlijsten en interviews) enerzijds en neuropsychologische en reactietijdtaken anderzijds, is nauwelijks beschikbaar. De uitkomst van deze methoden kan echter substantieel verschillen. Deze casus van een 29-jarige student aan de universiteit beschrijft welke aspecten van het functioneren aangedaan zijn volgens verschillende meetmethoden bij een volwassene met ADHD. Een zeer uitgebreide batterij van neuropsychologische taken werd over verschillende dagen afgenomen: aandacht, geheugen, executieve functies, verwerkingssnelheid, visuospatiële vaardigheden, financiële besluitvorming. Daarnaast werden zelf- en informantrapportages gebruikt voor ADHD-gerelateerde klachten: ADHD-symptomen, geheugen, executief functioneren, 'Sluggish Cognitive Tempo', timing, impulsiviteit, functionele beperkingen, psychopathologie en persoonlijkheid.In overeenstemming met de gerapporteerde problemen in de anamnese lieten de zelfrapportagemeetinstrumenten noemenswaardige beperkingen zien in het dagelijks leven van deze student. Scores op neuropsychologische en reactietijdtaken lieten echter geen enkele beperking zien, terwijl deze doorgaans beperkt zijn bij volwassenen met ADHD. Verschillende verklaringen voor deze discrepantie worden besproken.

M3 - Article

VL - 13

SP - 206

EP - 221

JO - Tijdschrift voor neuropsychologie

JF - Tijdschrift voor neuropsychologie

SN - 1871-1391

IS - 3

ER -

ID: 71529328