Publication

Metacognition in psychotic disorders

de Jong, S., 2018, [Groningen]: University of Groningen. 215 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

  • Title and contents

    Final publisher's version, 178 KB, PDF document

  • Chapter 1

    Final publisher's version, 283 KB, PDF document

  • Chapter 2

    Final publisher's version, 341 KB, PDF document

  • Chapter 3

    Final publisher's version, 657 KB, PDF document

  • Chapter 4

    Final publisher's version, 662 KB, PDF document

  • Chapter 5

    Final publisher's version, 562 KB, PDF document

  • Chapter 6

    Final publisher's version, 1 MB, PDF document

  • Chapter 7

    Final publisher's version, 939 KB, PDF document

  • Samenvatting

    Final publisher's version, 740 KB, PDF document

  • Acknowledgements

    Final publisher's version, 447 KB, PDF document

  • Publications

    Final publisher's version, 194 KB, PDF document

  • Complete thesis

    Final publisher's version, 1 MB, PDF document

  • Propositions

    Final publisher's version, 26 KB, PDF document

Het kunnen denken over hun eigen gedachten en gevoelens en die van anderen (metacognitie) is vaak lastig voor mensen met een psychotische stoornis. Dit heeft zijn weerslag heeft op het (interpersoonlijke) functioneren. Het eerste deel van dit proefschrift is gericht op verscheidene definities van metacognitie die worden gehanteerd en de daarbij behorende behandelingen, op verbanden tussen deze vaardigheden en de ervaring van werk, en risico op geweld. In het tweede deel van het proefschrift bespreken wij onderzoek naar de effectiviteit van een nieuwe psychotherapie gericht op metacognitieve vaardigheden bij psychose. Wij bespreken eerst de behandeling van een enkele client (case study), dan een groep patiënten waarbij bemoedigende resultaten werden gevonden (pilot study) , en vervolgens een groot onderzoek naar de effectiviteit van 40 sessies van de behandeling bij 35 patiënten vergeleken met 35 mensen die geen behandeling kregen. Onze resultaten zijn gematigd positief: direct na de behandeling wordt geen verschil gevonden tussen de groepen; beide groepen gaan vooruit op metacognitieve vaardigheden. In de controlegroep is dit effect echter 6 maanden later niet meer te vinden, zij zijn weer terug op het oude functioneren, terwijl de mensen die de behandeling hebben ontvangen door bleven verbeteren.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
Supervisors/Advisors
Award date8-Feb-2018
Place of Publication[Groningen]
Publisher
Print ISBNs978-94-034-0367-0
Electronic ISBNs978-94-034-0366-3
Publication statusPublished - 2018

Download statistics

No data available

ID: 53167502