Publication

Massamediale gezondheidscommunicatie: Drie soorten boodschappen

Jansen, C. J. M., 22-Oct-2019, 31 p. Didactiek Nederlands.

Research output: Other contributionProfessional

Copy link to clipboard

Documents

  • Massamediale gezondheidscommunicatie: drie soorten boodschappen

    Final publisher's version, 28.8 MB, PDF document

    Request copy

Links

Het is lastig, maar niet onmogelijk om massamediale boodschappen te ontwikkelen die het gezondheidsgedrag van mensen positief beïnvloeden. Deze bijdrage gaat over cryptische, angstaanjagende en narratieve gezondheidsboodschappen. Als er cryptische boodschappen
worden gebruikt om te proberen het gezondheidsgedrag te veranderen, zijn de raadseltjes in de boodschappen vooral bedoeld om gesprekken tussen ontvangers op gang te brengen. Maar gebeurt dat ook echt? Bij angstaanjagende boodschappen is de vraag onder welke voorwaarden die succes kunnen hebben. Wat zijn de risico’s van deze ‘fear appeals’? En wat is er bekend over de invloed van de culturele achtergrond van de ontvangers? Ook als er wordt gewerkt met narratieve boodschappen, ofwel verhalen, is een belangrijke vraag onder welke voorwaarden die gezondheidsboodschappen succes kunnen hebben. Speciaal bedoeld voor laaggeletterde lezers zijn fotoverhalen. Wat voor effecten hebben die fotoverhalen, ook bij andere lezers?
Original languageDutch
Media of outputDidactiek Nederlands
PublisherDidactiek Nederlands
Number of pages31
Publication statusPublished - 22-Oct-2019

ID: 102574555