Publication

Jeugdhulp, wetenschappelijk verantwoord

Knorth, E. J., Evenboer, K. E. & Harder, A. T., Aug-2016, Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. van IJzendoorn, M. H. & van Rosmalen, L. (eds.). 3 ed. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum, p. 193-204 12 p. 15

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademic

Copy link to clipboard

Documents

  • Knorth Evenboer Harder - Jeugdhulp wetenschappelijk verantwoord - Hoofdstuk in Pedagogiek in Beeld - 2016

    Final author's version, 284 KB, PDF document

    Request copy

Jaarlijks komt ongeveer 10% van de kinderen en adolescenten in Nederland in aanraking met een vorm van jeugdhulp vanwege psychosociale en/of opvoedkundige problemen. Het meest wordt een beroep gedaan op ambulante hulp of (intensief) pedagogische thuishulp, maar ook heel wat jeugdigen maken jaarlijks gebruik van meer intensieve vormen van zorg zoals daghulp, pleegzorg of residentiële hulp. Om te bepalen of jeugdhulp effectief is, zullen we in kaart moeten brengen in hoeverre er (positieve) verandering is in het functioneren van jeugdigen (en hun opvoeders) voor én na de ontvangen hulp. Daarnaast is het noodzakelijk te weten welke concrete interventie(s) zij feitelijk hebben ontvangen. Recent onderzoek toont aan dat ongeveer de helft van de interventies zo veel gelijkenis vertoont qua methodische handelingsaspecten dat zij samengebracht ('gefuseerd') kunnen worden tot een veel kleiner aantal interventies. Onderzoek naar deze gedeelde (en niet-gedeelde) methodische kenmerken kan inzicht bieden in werkzame componenten en effectiviteit in de jeugdhulp.
Original languageDutch
Title of host publicationPedagogiek in beeld
Subtitle of host publicationEen inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
EditorsM.H. van IJzendoorn, L. van Rosmalen
Place of PublicationHouten
PublisherBohn, Stafleu, Van Loghum
Pages193-204
Number of pages12
Edition3
ISBN (Print)978-90-368-0615-2
Publication statusPublished - Aug-2016

View graph of relations

ID: 19430235