Publication

Het niveau en de kwaliteit van leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs: wat is het probleem?

van Veen, K., 2011, In : Pedagogische Studiën. 88, 6, p. 433-442 10 p.

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

De centrale stelling in deze discussiebijdrage is dat de kwaliteit van leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs geen urgent probleem is. de beschikbare data, zoals de internationale vergelijkende PISA- en TIMSS-studies, CITO-peilingen en onderzoek van de Onderwijsinspectie, staan niet toe om rigide conclusies te trekken over de kwaliteit van leraren; meer onderzoek is daarvoor nodig. Als deze dta al snel iets laat zien, dan is het dat de kwaliteit van leraren over het algmeen voldoende is en dat de veelal paniekerige toon in de politiek en het publieke debat onterecht is. Tegelijk kan het onderwijs altijd worden verbeterd omdat lesgeven van zichzelf een ingewikkelde activiteit is. Continue professionele ontwikkeling is daarom relevant, al is onderzoek nodig naar contextspecifieke kenmerken en naar de effectiviteit van werkplekgerlateerde vormen van professionele ontwikkeling.
Original languageDutch
Pages (from-to)433-442
Number of pages10
JournalPedagogische Studiën
Volume88
Issue number6
Publication statusPublished - 2011
Externally publishedYes

Download statistics

No data available

ID: 15074561