Publication

From policy to practice: developments in the education of children with profound intellectual and multiple disabilities

Tadema, A. C. 2007 [S.l.]: s.n.. 120 p.

Research output: ScientificDoctoral Thesis

Copy link to clipboard

Documents

  • titlecon.pdf

    Final publisher's version, 69 KB, PDF-document

  • voorw.pdf

    Final publisher's version, 58 KB, PDF-document

  • contents.pdf

    Final publisher's version, 50 KB, PDF-document

  • c1.pdf

    Final publisher's version, 191 KB, PDF-document

  • c2.pdf

    Final publisher's version, 178 KB, PDF-document

  • c3.pdf

    Final publisher's version, 217 KB, PDF-document

  • c4.pdf

    Final publisher's version, 177 KB, PDF-document

  • c5.pdf

    Final publisher's version, 143 KB, PDF-document

  • c6disc.pdf

    Final publisher's version, 157 KB, PDF-document

  • samenv.pdf

    Final publisher's version, 72 KB, PDF-document

  • abstract.pdf

    Final publisher's version, 74 KB, PDF-document

  • Complete dissertation

    Final publisher's version, 775 KB, PDF-document

  • Annemarie Catholijn Tadema
In de Wet op de Leerlinggebonden Financiering (LGF; ook bekend als de ‘rugzakfinanciering’) staat het leerrecht van kinderen centraal. Ook kinderen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (EVMB), die voorheen op kinderdagcentra zaten, moeten sinds 2003 gebruik kunnen maken van (speciale) onderwijsvoorzieningen in het zogeheten cluster 3 onderwijs. Een passend onderwijsaanbod dat is afgestemd op deze leerlingen vraagt zowel om instrumenten waarmee hun mogelijkheden en behoeften in kaart gebracht kunnen worden als om een aangepast curriculum. De afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) heeft hiervoor de Inventarisatielijst Kindkenmerken ontwikkeld, alsook een curriculum ontworpen en geïmplementeerd, mede gefinancierd door het Ministerie van OC&W. In dit promotieonderzoek is bovendien nagegaan of kinderen met EVMB daadwerkelijk naar het speciaal onderwijs gaan. Uit de resultaten komt naar voren dat de inventarisatielijst een betrouwbaar en bruikbaar instrument is. Echter, de mate waarin het curriculum voldoet, blijkt afhankelijk van de nauwkeurigheid waarmee het gevolgd wordt en van de precisie waarmee de doelen worden opgesteld. Ook blijkt dat veel kinderen nog steeds op het KDC te zitten. In het bijzonder gaat het dan om kinderen met ernstige motorische of gezondheidsproblemen. Geconcludeerd kan worden, dat ondanks het leerrecht dat elk kind heeft, de daarvoor benodigde inhoudelijke en beleidsmatige veranderingen nog niet zijn gerealiseerd. Cluster 3 scholen zijn niet verplicht om de hen verstrekte materialen te gebruiken, evenmin zijn eisen gesteld aan specifieke scholing van personeel of aan de benodigde faciliteiten. Verdere maatregelen van de overheid zijn nodig om onderwijs voor ieder kind ook daadwerkelijk mogelijk te maken.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
Supervisors/Advisors
Award date7-Jun-2007
Place of Publication[S.l.]
Publisher
Print ISBNs9789059630277
StatePublished - 2007

    Keywords

  • Meervoudig gehandicapten, Speciaal onderwijs, Onderwijsvernieuwing, onderwijs aan minderheden

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 2796852