Publication

Er gaat niets boven Groningen, behalve Borkum. Een consumentenonderzoek naar de populariteit van Borkum onder Noord-Nederlanders

Calck, C. V., Grit, S., Kuizenga, M., Vos, N. D. & Wagijo, M., 2005, 96 p.

Research output: Working paperAcademic

Copy link to clipboard

Documents

  • Carsten van Calck
  • Saskia Grit
  • Michiel Kuizenga
  • Nienke de Vos
  • Marjolein Wagijo
Het Duitse waddeneiland Borkum is vanuit Groningen gezien, het snelst bereikbare waddeneiland. Desondanks wordt Borkum door slechts 30% van de Noord-Nederlanders bezocht, terwijl ruim 90% van de Noord-Nederland wel eens een Nederlands waddeneiland heeft bezocht. Bovenstaande blijkt uit een onderzoek van de Wetenschapswinkel Economie en Bedrijfskunde van de Rijkuniversiteit Groningen. Het onderzoek is uitgevoerd door vier marketingstudenten (Carsten van Calck, Saskia Grit, Michiel Kuizenga en Nienke de Vos) en één studente sociale geografie (Marjolein Wagijo). Qua omvang is Borkum vergelijkbaar met Schiermonnikoog, maar herbergt met 18000 slaapplaatsen het driedubbele aantal van Schiermonnikoog. Toch is van de toeristen die langdurig op het eiland verblijven minder dan één procent afkomstig uit Nederland. Op verzoek van rederij AG-EMS zijn daarom 400 mondelinge enquêtes afgenomen in Hoogeveen, Assen, Emmen, Delfzijl, Appingedam, Veendam en Groningen om de redenen te achterhalen waarom Noord-Nederlanders Borkum in vergelijking met de Nederlandse waddeneilanden zo weinig bezoeken. Een regionaal verschijnsel Noord-Nederlanders maken bij het bepalen van de keuze van een vakantiebestemming het meeste gebruik van Internet. Borkum is bij de Noord-Nederlanders voornamelijk bekend door mond-tot-mond communicatie door kennissen, familieleden, vrienden of collega’s. Van de respondenten heeft 80 procent wel eens van Borkum gehoord. Men associeert Borkum vooral met een Duits of klein eiland. Maar verder dan deze oppervlakkige bekendheid met Borkum komt men niet. Bovendien, hoe groter de afstand tussen de Eemshaven en de woonplaats, hoe onbekender Borkum: in Appingedam heeft iedereen van Borkum gehoord en in Hoogeveen slechts iets meer dan de helft. Borkum lijkt dus een zeer regionaal verschijnsel in de hoofden van mensen - voornamelijk in Oost Groningen - te zijn. Belemmeringen om naar Borkum te gaan Een grote groep Noord-Nederlanders denkt dat het prijsniveau op Borkum hoog of zeer hoog is. Totale kosten, negatieve verhalen en onbekendheid werden door een aantal Noord-Nederlands die Borkum hadden bezocht als belemmeringen aangewezen om naar Borkum te gaan. Dat Borkum in Duitsland ligt, de Duitse taal en de totale reistijd werd over het algemeen niet als belemmering gezien. Verwachtingen en verblijf positief Van de Noord-Nederlanders die ooit op Borkum zijn geweest, deed meer dan 90% dit in de vorm van een dagtocht. Men vond het verblijf over het algemeen aangenaam tot zeer aangenaam. Ook de duur van de bootreis wordt over het algemeen positief beoordeeld. Noord-Nederlanders hechten de meeste waarde aan de natuur op de waddeneilanden. Andere aspecten die belangrijk gevonden worden zijn: fiets- en wandelvoorzieningen, strandvoorzieningen, restaurants en vervolgens de totale kosten. De verwachtingen die men heeft van de restaurants, strandvoorzieningen, fiets- en wandelvoorzieningen, veerboot, trein en natuur op Borkum zijn goed, terwijl de verwachtingen van de uitgaansmogelijkheden, winkels, sportvoorzieningen en kuuroorden iets lager liggen. Jongeren Onder de respondenten bevonden zich veel jongeren: 30 procent was tussen de 16 en 25 jaar. Zij overnachten vaker op de Nederlandse waddeneilanden dan de andere leeftijdsgroepen. Dit doen zijn dan veelal op een camping. Van deze groep had slechts de helft wel eens van Borkum gehoord, terwijl 90% van respondenten tussen de 61 en 81 jaar van Borkum hadden gehoord. De jongeren hechten het meest belang aan uitgaansmogelijkheden, strandvoorzieningen en in iets mindere mate aan natuur. Het belang dat men hecht aan uitgaansmogelijkheden en strandvoorzieningen neemt wel af met het toenemen van de leeftijd, terwijl het belang dat men hecht aan natuur, fiets- en wandelvoorzieningen toeneemt met de leeftijd Conclusie: Borkum is slecht bekend onder jongeren en onder Noord-Nederlanders die niet inde nabijheid van de Eemshaven wonen. Internet kan een grote rol spelen bij het vergroten van de bekendheid onder deze twee groepen. Waarom Noord-Nederlanders bijna nooit overnachten op Borkum is onduidelijk. Wellicht speelt de geringe omvang van het eiland en de totale kosten een rol.
Original languageDutch
Number of pages96
Publication statusPublished - 2005

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 14621176