Publication

En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten

Slijper, J., 2017, [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen. 262 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

APA

Slijper, J. (2017). En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten. Rijksuniversiteit Groningen.

Author

Slijper, Jeany. / En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten. [Groningen] : Rijksuniversiteit Groningen, 2017. 262 p.

Harvard

Slijper, J 2017, 'En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten', Doctor of Philosophy, University of Groningen, [Groningen].

Standard

En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten. / Slijper, Jeany.

[Groningen] : Rijksuniversiteit Groningen, 2017. 262 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

Vancouver

Slijper J. En wat kan ik dan later worden? Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten. [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen, 2017. 262 p.


BibTeX

@phdthesis{83ce535ec4894b0f88e3fa4de6592791,
title = "En wat kan ik dan later worden?: Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten",
abstract = "Een andere benadering van studiekeuzeMet de dissertatie {\textquoteleft}En wat kan ik dan later worden?{\textquoteright} heeft Slijper promotieonderzoek gedaan naar het studiekeuzeproces van eerstejaars juridische hbo-studenten. De onderzoeker concludeert dat als bij aankomende studenten het toekomstige beroep de belangrijkste reden vormt bij een studiekeuze, het vrij waarschijnlijk is dat dit leidt tot teleurstellingen en studie-uitval. Studenten die een studiekeuze maken vanwege de inhoud van een studie vallen veel minder uit. In haar onderzoek heeft Slijper 89 hbo-studenten gevolgd in hun keuzeproces. Studiekeuze is niet eenmalig, maar een proces, stelt de onderzoeker. Er is echter weinig onderzoek voorhanden naar dit gehele proces. Zij heeft daarom schoolloopbanen voorafgaand aan en na de overstap naar het hbo in kaart gebracht. Dit onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan het begrijpen wat er gebeurt {\textquoteleft}voor de poort{\textquoteright} (voorafgaand aan de studie) maar ook {\textquoteleft}na de poort{\textquoteright} (in het eerste studiejaar). Hoe ziet zo{\textquoteright}n keuzetraject bij juridische hbo-studenten eruit? Is er verschil tussen jongeren die veel bezig zijn te bedenken wat ze willen en wat bij hen past, en jongeren die dit niet doen? Jongeren die hebben deelgenomen aan ori{\"e}ntatie-activiteiten hebben betere studieresultaten dan degenen die dit niet doen. Naast de koppeling tussen ori{\"e}ntatie en studiesucces heeft Slijper ook diverse vormen van uitblijvend studiesucces onderzocht, zoals omzwaai en studiestaking. Het onderzoek heeft inzicht geboden in waarom jongeren bepaalde keuzes maken, en waar de knelpunten liggen als het gaat om specifieke groepen. Slijper pleit daarom voor meer onderzoek dat uitgaat van de individuele ontwikkeling van een student, om studiekeuze en studievoortgang beter te kunnen begrijpen.",
author = "Jeany Slijper",
year = "2017",
language = "Dutch",
isbn = "978-90-367-9754-2",
publisher = "Rijksuniversiteit Groningen",
school = "Rijksuniversiteit Groningen",

}

RIS

TY - THES

T1 - En wat kan ik dan later worden?

T2 - Een onderzoek naar het studiekeuzeproces van juridische hbo-studenten

AU - Slijper, Jeany

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Een andere benadering van studiekeuzeMet de dissertatie ‘En wat kan ik dan later worden?’ heeft Slijper promotieonderzoek gedaan naar het studiekeuzeproces van eerstejaars juridische hbo-studenten. De onderzoeker concludeert dat als bij aankomende studenten het toekomstige beroep de belangrijkste reden vormt bij een studiekeuze, het vrij waarschijnlijk is dat dit leidt tot teleurstellingen en studie-uitval. Studenten die een studiekeuze maken vanwege de inhoud van een studie vallen veel minder uit. In haar onderzoek heeft Slijper 89 hbo-studenten gevolgd in hun keuzeproces. Studiekeuze is niet eenmalig, maar een proces, stelt de onderzoeker. Er is echter weinig onderzoek voorhanden naar dit gehele proces. Zij heeft daarom schoolloopbanen voorafgaand aan en na de overstap naar het hbo in kaart gebracht. Dit onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan het begrijpen wat er gebeurt ‘voor de poort’ (voorafgaand aan de studie) maar ook ‘na de poort’ (in het eerste studiejaar). Hoe ziet zo’n keuzetraject bij juridische hbo-studenten eruit? Is er verschil tussen jongeren die veel bezig zijn te bedenken wat ze willen en wat bij hen past, en jongeren die dit niet doen? Jongeren die hebben deelgenomen aan oriëntatie-activiteiten hebben betere studieresultaten dan degenen die dit niet doen. Naast de koppeling tussen oriëntatie en studiesucces heeft Slijper ook diverse vormen van uitblijvend studiesucces onderzocht, zoals omzwaai en studiestaking. Het onderzoek heeft inzicht geboden in waarom jongeren bepaalde keuzes maken, en waar de knelpunten liggen als het gaat om specifieke groepen. Slijper pleit daarom voor meer onderzoek dat uitgaat van de individuele ontwikkeling van een student, om studiekeuze en studievoortgang beter te kunnen begrijpen.

AB - Een andere benadering van studiekeuzeMet de dissertatie ‘En wat kan ik dan later worden?’ heeft Slijper promotieonderzoek gedaan naar het studiekeuzeproces van eerstejaars juridische hbo-studenten. De onderzoeker concludeert dat als bij aankomende studenten het toekomstige beroep de belangrijkste reden vormt bij een studiekeuze, het vrij waarschijnlijk is dat dit leidt tot teleurstellingen en studie-uitval. Studenten die een studiekeuze maken vanwege de inhoud van een studie vallen veel minder uit. In haar onderzoek heeft Slijper 89 hbo-studenten gevolgd in hun keuzeproces. Studiekeuze is niet eenmalig, maar een proces, stelt de onderzoeker. Er is echter weinig onderzoek voorhanden naar dit gehele proces. Zij heeft daarom schoolloopbanen voorafgaand aan en na de overstap naar het hbo in kaart gebracht. Dit onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan het begrijpen wat er gebeurt ‘voor de poort’ (voorafgaand aan de studie) maar ook ‘na de poort’ (in het eerste studiejaar). Hoe ziet zo’n keuzetraject bij juridische hbo-studenten eruit? Is er verschil tussen jongeren die veel bezig zijn te bedenken wat ze willen en wat bij hen past, en jongeren die dit niet doen? Jongeren die hebben deelgenomen aan oriëntatie-activiteiten hebben betere studieresultaten dan degenen die dit niet doen. Naast de koppeling tussen oriëntatie en studiesucces heeft Slijper ook diverse vormen van uitblijvend studiesucces onderzocht, zoals omzwaai en studiestaking. Het onderzoek heeft inzicht geboden in waarom jongeren bepaalde keuzes maken, en waar de knelpunten liggen als het gaat om specifieke groepen. Slijper pleit daarom voor meer onderzoek dat uitgaat van de individuele ontwikkeling van een student, om studiekeuze en studievoortgang beter te kunnen begrijpen.

M3 - Thesis fully internal (DIV)

SN - 978-90-367-9754-2

PB - Rijksuniversiteit Groningen

CY - [Groningen]

ER -

ID: 41894054