Publication

Elke positieve actie begint met critiek": Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde

Bastide-van Gemert, S. L., 2006, [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen. 381 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

APA

Bastide-van Gemert, S. L. (2006). Elke positieve actie begint met critiek": Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde. [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen.

Author

Bastide-van Gemert, Sacha la. / Elke positieve actie begint met critiek" : Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde. [Groningen] : Rijksuniversiteit Groningen, 2006. 381 p.

Harvard

Bastide-van Gemert, SL 2006, 'Elke positieve actie begint met critiek": Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde', Doctor of Philosophy, University of Groningen, [Groningen].

Standard

Elke positieve actie begint met critiek" : Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde. / Bastide-van Gemert, Sacha la.

[Groningen] : Rijksuniversiteit Groningen, 2006. 381 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Vancouver

Bastide-van Gemert SL. Elke positieve actie begint met critiek": Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde. [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen, 2006. 381 p.


BibTeX

@phdthesis{99b49f87fc4b4bd5a568d57d2c11b2f6,
title = "Elke positieve actie begint met critiek{"}: Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde",
abstract = "Hans Freudenthal (1905 – 1990) was hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator. Maar bovenal was hij onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen in wiskundeonderwijs en –didactiek in de tweede helft van de vorige eeuw. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: ‘wiskundeonderwijs volgens Freudenthal’ dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde ‘realistische wiskundeonderwijs’, dat internationale bekendheid geniet. Freudenthal zag voor de wiskunde een essenti{\"e}le, praktische rol weggelegd in ieders wereld. Het ontdekken en opbouwen van wiskunde door de leerling moest daarbij als uitgangspunt in het onderwijs gekozen worden, niet het opleggen van een kant en klaar wiskundig systeem. Promovendus Sacha la Bastide-van Gemert onderzocht onder meer het didactisch gedachtegoed van Freudenthal en zijn rol in de wiskundedidactiek in binnen- en buitenland. Freudenthals visie op wiskunde vormde voor hem een leidraad in zijn zoektocht naar de juiste invalshoek bij de ontwikkeling van wiskundeonderwijs. Daarbij vervulde Freudenthal een belangrijke sociale functie waar het ging om de visie op wiskunde als cultuurelement. Dat bereikte hij door zijn veelzijdigheid als wetenschapper, gecombineerd met zijn aanzien als hoogleraar en zijn drang om voortdurend naar buiten te treden in zijn talrijke publicaties. Niet in de laatste plaats was hij ook belangrijk voor de fundering van wiskundedidactiek als wetenschap.",
keywords = "Hans Freudenthal (1905-1990), Proefschriften (vorm), Didactiek, Wiskunde, onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskund",
author = "{Bastide-van Gemert}, {Sacha la}",
note = "date_submitted:2006 Rights: University of Groningen",
year = "2006",
language = "Dutch",
isbn = "9065509127",
publisher = "Rijksuniversiteit Groningen",
school = "Rijksuniversiteit Groningen",

}

RIS

TY - THES

T1 - Elke positieve actie begint met critiek"

T2 - Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde

AU - Bastide-van Gemert, Sacha la

N1 - date_submitted:2006 Rights: University of Groningen

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Hans Freudenthal (1905 – 1990) was hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator. Maar bovenal was hij onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen in wiskundeonderwijs en –didactiek in de tweede helft van de vorige eeuw. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: ‘wiskundeonderwijs volgens Freudenthal’ dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde ‘realistische wiskundeonderwijs’, dat internationale bekendheid geniet. Freudenthal zag voor de wiskunde een essentiële, praktische rol weggelegd in ieders wereld. Het ontdekken en opbouwen van wiskunde door de leerling moest daarbij als uitgangspunt in het onderwijs gekozen worden, niet het opleggen van een kant en klaar wiskundig systeem. Promovendus Sacha la Bastide-van Gemert onderzocht onder meer het didactisch gedachtegoed van Freudenthal en zijn rol in de wiskundedidactiek in binnen- en buitenland. Freudenthals visie op wiskunde vormde voor hem een leidraad in zijn zoektocht naar de juiste invalshoek bij de ontwikkeling van wiskundeonderwijs. Daarbij vervulde Freudenthal een belangrijke sociale functie waar het ging om de visie op wiskunde als cultuurelement. Dat bereikte hij door zijn veelzijdigheid als wetenschapper, gecombineerd met zijn aanzien als hoogleraar en zijn drang om voortdurend naar buiten te treden in zijn talrijke publicaties. Niet in de laatste plaats was hij ook belangrijk voor de fundering van wiskundedidactiek als wetenschap.

AB - Hans Freudenthal (1905 – 1990) was hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator. Maar bovenal was hij onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen in wiskundeonderwijs en –didactiek in de tweede helft van de vorige eeuw. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: ‘wiskundeonderwijs volgens Freudenthal’ dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde ‘realistische wiskundeonderwijs’, dat internationale bekendheid geniet. Freudenthal zag voor de wiskunde een essentiële, praktische rol weggelegd in ieders wereld. Het ontdekken en opbouwen van wiskunde door de leerling moest daarbij als uitgangspunt in het onderwijs gekozen worden, niet het opleggen van een kant en klaar wiskundig systeem. Promovendus Sacha la Bastide-van Gemert onderzocht onder meer het didactisch gedachtegoed van Freudenthal en zijn rol in de wiskundedidactiek in binnen- en buitenland. Freudenthals visie op wiskunde vormde voor hem een leidraad in zijn zoektocht naar de juiste invalshoek bij de ontwikkeling van wiskundeonderwijs. Daarbij vervulde Freudenthal een belangrijke sociale functie waar het ging om de visie op wiskunde als cultuurelement. Dat bereikte hij door zijn veelzijdigheid als wetenschapper, gecombineerd met zijn aanzien als hoogleraar en zijn drang om voortdurend naar buiten te treden in zijn talrijke publicaties. Niet in de laatste plaats was hij ook belangrijk voor de fundering van wiskundedidactiek als wetenschap.

KW - Hans Freudenthal (1905-1990)

KW - Proefschriften (vorm)

KW - Didactiek, Wiskunde

KW - onderwijs, beroepsuitoefening en organisaties van de wiskund

M3 - Thesis fully internal (DIV)

SN - 9065509127

PB - Rijksuniversiteit Groningen

CY - [Groningen]

ER -

ID: 14570482