Publication

Elke positieve actie begint met critiek": Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde

Bastide-van Gemert, S. L., 2006, [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen. 381 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

  • Titel en inhoud

    Final publisher's version, 56 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 1

    Final publisher's version, 76 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 2

    Final publisher's version, 146 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 3

    Final publisher's version, 223 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 4

    Final publisher's version, 116 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 5

    Final publisher's version, 18 MB, PDF document

  • Hoofdstuk 6

    Final publisher's version, 257 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 7

    Final publisher's version, 160 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 8

    Final publisher's version, 338 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 9

    Final publisher's version, 366 KB, PDF document

  • Hoofdstuk 10

    Final publisher's version, 68 KB, PDF document

  • Summary

    Final publisher's version, 54 KB, PDF document

  • Afkortingen

    Final publisher's version, 123 KB, PDF document

  • Bibliografie

    Final publisher's version, 110 KB, PDF document

  • Namenregister

    Final publisher's version, 63 KB, PDF document

  • Complete dissertatie

    Final publisher's version, 19 MB, PDF document

Hans Freudenthal (1905 – 1990) was hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator. Maar bovenal was hij onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen in wiskundeonderwijs en –didactiek in de tweede helft van de vorige eeuw. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: ‘wiskundeonderwijs volgens Freudenthal’ dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde ‘realistische wiskundeonderwijs’, dat internationale bekendheid geniet. Freudenthal zag voor de wiskunde een essentiële, praktische rol weggelegd in ieders wereld. Het ontdekken en opbouwen van wiskunde door de leerling moest daarbij als uitgangspunt in het onderwijs gekozen worden, niet het opleggen van een kant en klaar wiskundig systeem. Promovendus Sacha la Bastide-van Gemert onderzocht onder meer het didactisch gedachtegoed van Freudenthal en zijn rol in de wiskundedidactiek in binnen- en buitenland. Freudenthals visie op wiskunde vormde voor hem een leidraad in zijn zoektocht naar de juiste invalshoek bij de ontwikkeling van wiskundeonderwijs. Daarbij vervulde Freudenthal een belangrijke sociale functie waar het ging om de visie op wiskunde als cultuurelement. Dat bereikte hij door zijn veelzijdigheid als wetenschapper, gecombineerd met zijn aanzien als hoogleraar en zijn drang om voortdurend naar buiten te treden in zijn talrijke publicaties. Niet in de laatste plaats was hij ook belangrijk voor de fundering van wiskundedidactiek als wetenschap.
Original languageDutch
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
Supervisors/Advisors
Award date11-May-2006
Place of Publication[Groningen]
Publisher
Print ISBNs9065509127
Publication statusPublished - 2006

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 14570482