Publication

De paradox van de fijne school

Kaufman, T. M. L. & Huitsing, G., Feb-2019, In : Kind en Adolescent. 40, 1, p. 94–96 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Copy link to clipboard

Documents

DOI

Afgelopen jaar presenteerde een consortium van Nederlandse universiteiten onderzoek naar de effectiviteit van anti-pestprogramma’s (Orobio de Castro et al. 2018). Hoewel er lovende berichten kwamen over de programma’s die pesten reduceren, laat recent onderzoek zien dat er belangrijke onbedoelde neveneffecten optreden bij succesvolle interventies (Huitsing et al. 2018; Garandeau et al. 2018). Gepeste kinderen die niet geholpen worden door anti-pestprogramma’s zijn nog ongelukkiger dan voorheen. Paradoxaal genoeg geldt dus: hoe veiliger de school, hoe moeilijker de overgebleven slachtoffers het hebben. Deze ‘paradox van de fijne school’ biedt een nieuwe kijk op het beoordelen van interventies en laat zien dat de urgentie om pesten structureel aan te pakken hoger is dan ooit.
Original languageDutch
Pages (from-to)94–96
Number of pages3
JournalKind en Adolescent
Volume40
Issue number1
Publication statusPublished - Feb-2019

Download statistics

No data available

ID: 77076377