Publication

Cracking the code: Towards understanding, diagnosing and remediating dyslexia in Standard Indonesian

Borleffs, L. E., 2018, [Groningen]: Rijksuniversiteit Groningen. 246 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

  • Title and contents

    Final publisher's version, 584 KB, PDF document

  • Chapter 1

    Final publisher's version, 401 KB, PDF document

  • Chapter 2

    Final publisher's version, 520 KB, PDF document

  • Chapter 3

    Final publisher's version, 499 KB, PDF document

  • Chapter 4

    Final publisher's version, 778 KB, PDF document

  • Chapter 5

    Final publisher's version, 869 KB, PDF document

  • Chapter 6

    Final publisher's version, 539 KB, PDF document

  • Chapter 7

    Final publisher's version, 843 KB, PDF document

  • Chapter 8

    Final publisher's version, 556 KB, PDF document

  • Appendix

    Final publisher's version, 185 KB, PDF document

  • References

    Final publisher's version, 756 KB, PDF document

  • Summary

    Final publisher's version, 387 KB, PDF document

  • Samenvatting

    Final publisher's version, 392 KB, PDF document

  • About the author

    Final publisher's version, 280 KB, PDF document

  • List of publications

    Final publisher's version, 138 KB, PDF document

  • GRODIL

    Final publisher's version, 424 KB, PDF document

  • Complete thesis

    Final publisher's version, 2 MB, PDF document

  • Propositions

    Final publisher's version, 178 KB, PDF document

  • Lotte Elisabeth Borleffs
Dyslexie is de meest voorkomende leerstoornis. De aandoening manifesteert zich in alle talen, ondanks het feit dat taal-specifieke eigenschappen van de orthografie van grote invloed zijn op het leren lezen en op het ontwikkelen van dyslexie. Een vroege herkenning van deze leerlingen is van groot belang om de spiraal van negatieve leerervaringen te doorbreken en de gevolgen van de zich ontwikkelende of reeds ontwikkelde leesstoornis te minimaliseren.
De afgelopen decennia is het begrip van de normale leesontwikkeling en van problemen die zich voor kunnen doen bij het leren lezen sterk toegenomen. Onderzoek naar lees- en spellingsontwikkeling in talen in Zuidoost-Azië, waaronder het orthografisch zeer transparante Standaard Indonesisch (SI; gesproken door ruim 160 miljoen mensen), is echter nog zeer beperkt. Voor zover wij weten bestond er voor dit promotieonderzoek geen gestandaardiseerd testinstrument voor het opsporen van leerlingen met (het risico op de ontwikkeling van) dyslexie en was er eveneens geen gestandaardiseerde interventie om deze kwetsbare groep lezers van SI te ondersteunen.
Uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Noord Sumatra (Indonesië) en de Universiteit van Jyväskylä (Finland), lagen de volgende doelstellingen ten grondslag aan dit promotieonderzoek: (1) het verkrijgen van meer inzicht in de verschillen tussen orthografieën en hun invloed op lezen en dyslexie, (2) het samenstellen van een set van instrumenten om leesmoeilijkheden bij beginnende lezers van SI te identificeren, en (3) het ontwikkelen van een SI-versie van het educatieve computerspel GraphoGame en het toetsen van de effectiviteit van GraphoGame SI onder leerlingen in klas 1 van de basisschool.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
Supervisors/Advisors
  • Maassen, Bernardus, Supervisor
  • Zwarts, Franciscus, Supervisor
  • Bastiaanse, Roelien, Assessment committee
  • Landerl, K., Assessment committee, External person
  • Minnaert, Alexander, Assessment committee
Award date26-Apr-2018
Place of Publication[Groningen]
Publisher
Print ISBNs978-94-034-0555-1
Electronic ISBNs978-94-034-0554-4
Publication statusPublished - 2018

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 56908812