Publication

Consumed with consumption: The impact of friendship on consumer self-control

Vries, E. L. E. D., 2013, Groningen: University of Groningen, SOM research school. 107 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

APA

Vries, E. L. E. D. (2013). Consumed with consumption: The impact of friendship on consumer self-control. University of Groningen, SOM research school.

Author

Vries, Eline Louise Elisabeth de. / Consumed with consumption : The impact of friendship on consumer self-control. Groningen : University of Groningen, SOM research school, 2013. 107 p.

Harvard

Vries, ELED 2013, 'Consumed with consumption: The impact of friendship on consumer self-control', Doctor of Philosophy, Groningen.

Standard

Consumed with consumption : The impact of friendship on consumer self-control. / Vries, Eline Louise Elisabeth de.

Groningen : University of Groningen, SOM research school, 2013. 107 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)

Vancouver

Vries ELED. Consumed with consumption: The impact of friendship on consumer self-control. Groningen: University of Groningen, SOM research school, 2013. 107 p.


BibTeX

@phdthesis{943f5cccbc94493b99f1fe3a61b2f2cc,
title = "Consumed with consumption: The impact of friendship on consumer self-control",
abstract = "Een gebrek aan zelfcontrole is een groeiend probleem in onze huidige maatschappij vol met consumptieverleidingen. Consumenten zijn regelmatig niet in staat om hun krachtige impulsen om te kopen, ongezond te eten, alcohol te drinken of te roken te weerstaan. In de huidige dissertatie laat ik echter zien dat er hoop is voor consumenten die moeite hebben met het weerstaan van consumptie-impulsen. Door middel van experimenten en fMRI (functional magnetic resonance imaging) onderzoek, toon ik aan dat het herinneren van consumenten aan vriendschap een effectieve methode is om hun zelfcontrole te vergroten. Concreet laat ik zien dat de psychologische activatie van vriendschap beide krachten betrokken bij effectieve zelfcontrole verbetert: het vermindert de sterkte van consumptie-impulsen en versterkt bovendien de kracht om deze consumptie-impulsen te weerstaan. Drie processen: een verbeterd vermogen om zelfcontrole conflict waar te nemen, een verbeterd vermogen om zelfcontrole daadwerkelijk uit te voeren en een globale in plaats van een lokale verwerkingsstijl (d.w.z. een focus op de abstracte in plaats van concrete kenmerken van consumptieverleidingen), blijken ten grondslag te liggen aan deze heilzame werking van vriendschap op de zelfcontrole van consumenten. Deze bevindingen zijn van groot belang voor het welzijn van consumenten. Vriendschap als manier om de zelfcontrole van consumenten te vergroten, kan worden ingezet bij therapie{\"e}n tegen fenomenen waar problemen met het bedwingen van consumptie-impulsen aan ten grondslag liggen. Denk hierbij aan maatschappelijke problemen als compulsief koopgedrag, obesitas of overmatige alcoholconsumptie.",
keywords = "Proefschriften (vorm), Zelfbeheersing, Consumentisme, Vriendschap, economische sociologie en psychologie",
author = "Vries, {Eline Louise Elisabeth de}",
note = "Relation: https://www.rug.nl/ Rights: Eline L.E. de Vries",
year = "2013",
language = "English",
isbn = "9789036763394",
publisher = "University of Groningen, SOM research school",

}

RIS

TY - THES

T1 - Consumed with consumption

T2 - The impact of friendship on consumer self-control

AU - Vries, Eline Louise Elisabeth de

N1 - Relation: https://www.rug.nl/ Rights: Eline L.E. de Vries

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Een gebrek aan zelfcontrole is een groeiend probleem in onze huidige maatschappij vol met consumptieverleidingen. Consumenten zijn regelmatig niet in staat om hun krachtige impulsen om te kopen, ongezond te eten, alcohol te drinken of te roken te weerstaan. In de huidige dissertatie laat ik echter zien dat er hoop is voor consumenten die moeite hebben met het weerstaan van consumptie-impulsen. Door middel van experimenten en fMRI (functional magnetic resonance imaging) onderzoek, toon ik aan dat het herinneren van consumenten aan vriendschap een effectieve methode is om hun zelfcontrole te vergroten. Concreet laat ik zien dat de psychologische activatie van vriendschap beide krachten betrokken bij effectieve zelfcontrole verbetert: het vermindert de sterkte van consumptie-impulsen en versterkt bovendien de kracht om deze consumptie-impulsen te weerstaan. Drie processen: een verbeterd vermogen om zelfcontrole conflict waar te nemen, een verbeterd vermogen om zelfcontrole daadwerkelijk uit te voeren en een globale in plaats van een lokale verwerkingsstijl (d.w.z. een focus op de abstracte in plaats van concrete kenmerken van consumptieverleidingen), blijken ten grondslag te liggen aan deze heilzame werking van vriendschap op de zelfcontrole van consumenten. Deze bevindingen zijn van groot belang voor het welzijn van consumenten. Vriendschap als manier om de zelfcontrole van consumenten te vergroten, kan worden ingezet bij therapieën tegen fenomenen waar problemen met het bedwingen van consumptie-impulsen aan ten grondslag liggen. Denk hierbij aan maatschappelijke problemen als compulsief koopgedrag, obesitas of overmatige alcoholconsumptie.

AB - Een gebrek aan zelfcontrole is een groeiend probleem in onze huidige maatschappij vol met consumptieverleidingen. Consumenten zijn regelmatig niet in staat om hun krachtige impulsen om te kopen, ongezond te eten, alcohol te drinken of te roken te weerstaan. In de huidige dissertatie laat ik echter zien dat er hoop is voor consumenten die moeite hebben met het weerstaan van consumptie-impulsen. Door middel van experimenten en fMRI (functional magnetic resonance imaging) onderzoek, toon ik aan dat het herinneren van consumenten aan vriendschap een effectieve methode is om hun zelfcontrole te vergroten. Concreet laat ik zien dat de psychologische activatie van vriendschap beide krachten betrokken bij effectieve zelfcontrole verbetert: het vermindert de sterkte van consumptie-impulsen en versterkt bovendien de kracht om deze consumptie-impulsen te weerstaan. Drie processen: een verbeterd vermogen om zelfcontrole conflict waar te nemen, een verbeterd vermogen om zelfcontrole daadwerkelijk uit te voeren en een globale in plaats van een lokale verwerkingsstijl (d.w.z. een focus op de abstracte in plaats van concrete kenmerken van consumptieverleidingen), blijken ten grondslag te liggen aan deze heilzame werking van vriendschap op de zelfcontrole van consumenten. Deze bevindingen zijn van groot belang voor het welzijn van consumenten. Vriendschap als manier om de zelfcontrole van consumenten te vergroten, kan worden ingezet bij therapieën tegen fenomenen waar problemen met het bedwingen van consumptie-impulsen aan ten grondslag liggen. Denk hierbij aan maatschappelijke problemen als compulsief koopgedrag, obesitas of overmatige alcoholconsumptie.

KW - Proefschriften (vorm)

KW - Zelfbeheersing

KW - Consumentisme

KW - Vriendschap

KW - economische sociologie en psychologie

M3 - Thesis fully internal (DIV)

SN - 9789036763394

PB - University of Groningen, SOM research school

CY - Groningen

ER -

ID: 2351842