Publication

Cognitieve, talige en sociale effecten van het leren van vreemde talen in ouderen

Keijzer, M., 25-Jan-2020.

Research output: Contribution to conferencePaperProfessional

Tweetaligheid is opgeworpen als een levenservaring die cognitieve flexibiliteit kan vergroten en zelfs ouderdoms-gerelateerde cognitieve achteruitgang kan vertragen. Recent is er veel aandacht voor het individu in onderzoek dat tweetaligheid linkt aan gezond ouder worden: hoe hangen individuele taalgebruikspatronen en taalhoudingen samen met de cognitieve effecten die uit tweetaligheid kunnen vloeien (b.v. van den Noort e.a., 2019). Ook weten we dat tweetaligheid niet losgekoppeld kan worden van andere factoren die gezond ouder worden bevorderen zoals voldoende beweging en persoonlijkheidskenmerken (Pot, Keijzer, & de Bot, 2018). Deze symposiumbijdrage gaat in op de vraag hoe cognitieve, talige en sociale factoren worden beïnvloed door het leren van een vreemde taal op latere leeftijd (65+) maar ook hoe die factoren taalleren zelf kunnen beïnvloeden. Dat wordt gedaan door het presenteren van een metastudie rondom eerdere studies naar taalleren op latere leeftijd, maar ook de eerste bevindingen van een dergelijke studie binnen het Groningse Bilingualism and Aging Lab (www.balab.nl).
Original languageDutch
Publication statusPublished - 25-Jan-2020
EventWAP-Symposium Taal en het Brein - Amsterdam, Netherlands
Duration: 25-Jan-202025-Jan-2020
https://www.hetwap.nl/symposium-taal-en-het-brein/

Conference

ConferenceWAP-Symposium Taal en het Brein
CountryNetherlands
CityAmsterdam
Period25/01/202025/01/2020
Internet address

Event

WAP-Symposium Taal en het Brein

25/01/202025/01/2020

Amsterdam, Netherlands

Event: Conference

    Keywords

  • aging, bilingualism, cognitie flexibility

ID: 121598291