Publication

Als wetenschap iets anders zegt dan intuïtie: Het geringe effect van sociale vaardigheidstraining bij kinderen met ASS

Dekker, V., Nauta, M., Timmerman, M., Mulder, E., van der Veen-Mulders, L., van den Hoofdakker, B., van Warners, S., Vet, L., Hoekstra, P. J. & Bildt ,de, A., Jun-2016, In : Kind en Adolescent Praktijk. 15, 2, p. 14-21 8 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Copy link to clipboard

Documents

  • Als wetenschap iets anders zeg dan intuïtie het geringe effect

    Final publisher's version, 1 MB, PDF document

DOI

Sociale vaardigheidstrainingen (SoVa’s) worden in de klinische praktijk in allerlei vormen en op allerlei plaatsen ingezet om de sociaal-communicatieve vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Onder ouders is de vraag naar deze trainingen groot, maar wetenschappelijk onderzoek leidt niet tot een eenduidige conclusie over de effectiviteit ervan. Uit het ESTIA-onderzoek blijkt een minimaal effect van de SoVa-groepstraining. Het is belangrijk dat behandelaars dit beperkte effect afzetten tegen de enorme investering van kinderen, ouders, leerkrachten en therapeuten. De hier beschreven botsing tussen intuïtie en wetenschap moet eigenlijk gevolgen hebben voor de klinische praktijk.
Original languageEnglish
Pages (from-to)14-21
Number of pages8
JournalKind en Adolescent Praktijk
Volume15
Issue number2
Publication statusPublished - Jun-2016

View graph of relations

ID: 42703024