Publication

A dynamic usage-based approach to second language teaching

Nguyen, T. P. H., 2013, Groningen: s.n.. 222 p.

Research output: ThesisThesis fully internal (DIV)Academic

Copy link to clipboard

Documents

  • Thi Phuong Hong Nguyen
Hoe kunnen studenten aan de Universiteit van Catho in Vietnam het beste Engels leren? Met een methode waar veel geoefend wordt met spreken en uitleg wordt gegeven over de grammatica of met een methode waarin een populaire film getoond wordt en alleen begrijpend luisteren centraal staat? De laatste methode was overtuigend effectiever. Geinspireerd door “dynamic usage based” (DUB) principes die stellen dat betekenis en frequentie centraal staan in het taalverwervings proces, is een lesprogramma ontwikkeld op basis van een populaire film. Filmscènes (die levensechte situaties en conversaties zo natuurlijk mogelijk nabootsen) werden herhaaldelijk getoond en uitgelegd totdat de studenten niet alleen de woorden maar ook de sociale en culturele implicaties goed begrepen. De nadruk lag dus op veelvuldige blootstelling en het begrip van de scenes. Het experiment betrof twee groepen: drie controle klassen met de ganbare communicatieve aanpak en vier experimentele klassen met de film methode. De vraag was welke groep meer vorderde in de algemene Engelse taalvaardigheid, het idiomatisch taalgebruik, de bereidheid om te communiceren (WTC), en zelfvertrouwen (SC). De resultaten tonen aan dat na een semester (12-15 weken), de experimentele groep significant beter was dan de controlegroep in de algemene taalvaardigheid en zelfvertrwouen. Beide groepen hadden gelijke winst op het gebied van WTC en idiomatisch taalgebruik. (205 woorden)
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Supervisors/Advisors
Award date2-Dec-2013
Place of PublicationGroningen
Publisher
Print ISBNs9789036764339
Electronic ISBNs9789036764322
Publication statusPublished - 2013

    Keywords

  • Proefschriften (vorm), Taalvaardigheid, Engels, Tweedetaalverwerving, tweedetaalverwerving

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 14424725