Publication

Challenging practices: Challenging behaviour in people with Profound Intellectual and Multiple Disabilities and its consequences for practice

Poppes, P. 2015 [Groningen]: University of Groningen. 160 p.

Research output: ScientificDoctoral Thesis

Copy link to clipboard

Documents

  • Title_and_contents

    Final publisher's version, 71 KB, PDF-document

  • Chapter_1

    Final publisher's version, 58 KB, PDF-document

  • Chapter_2

    Final publisher's version, 84 KB, PDF-document

  • Chapter_3

    Final publisher's version, 138 KB, PDF-document

  • Chapter_4

    Final publisher's version, 125 KB, PDF-document

  • Chapter_5

    Final publisher's version, 97 KB, PDF-document

  • Chapter_6

    Final publisher's version, 177 KB, PDF-document

  • Chapter_7

    Final publisher's version, 124 KB, PDF-document

  • Complete_thesis

    Final publisher's version, 642 KB, PDF-document

  • Propositions

    Final publisher's version, 93 KB, PDF-document

Gedragsproblemen komen veel voor bij kinderen en volwassenen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (EVMB), blijkt uit het promotieonderzoek van Petra Poppes. Het gaat dan om verschillende uitingsvormen: zelfverwondend gedrag, stereotype gedrag, teruggetrokken gedrag en agressief/destructief gedrag. Veel van deze typen gedragingen komen dagelijks of zelfs elk uur voor maar opvallend is dat begeleiders ervan uit gaan dat deze gedragingen geen grote gevolgen hebben voor kinderen en volwassenen met EVMB. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het gedrag gezien wordt als deel van de persoon, het gedrag is bij iemand gaan ‘horen’ of is in gedachten deel geworden van de beperking. Uit het onderzoek blijkt verder dat gedragsproblemen die wel gesignaleerd worden in de dagelijkse praktijk in meer dan de helft van de gevallen niet worden beschreven in het persoonlijk plan. Dat betekent ook dat er geen duidelijke afspraken zijn omtrent het voorkomen of verminderen van dergelijk gedrag. Een interventie gericht op kennisoverdracht over de mogelijke verklaringen voor- en gevolgen van gedragsproblemen is vervolgens ontwikkeld en in de praktijk geimplementeerd. De resultaten hiervan laten zien dat zorgprofessionals na het volgen van de interventie gedrag als ernstiger beoordelen, maar dit effect is beperkt. Verder onderzoek naar de wijze waarop het bewustzijn van zorgprofessionals ten aanzien van gedragsproblemen vergroot kan worden is belangrijk want het is geen optie eventuele gedragsproblemen niet op te merken en/of niet te behandelen. Dit leidt namelijk tot een situatie waarin we mensen met EVMB niet kunnen ondersteunen bij het behalen van hun levensdoelen en doelen die van belang zijn voor hun familie.
Original languageEnglish
QualificationDoctor of Philosophy
Awarding Institution
Supervisors/Advisors
  • Vlaskamp, Carla, Supervisor
  • Putten, van der, Annette, Co-supervisor
  • Embregts, Petri J. C. M., Assessment committee, External person
  • Maes, Bea, Assessment committee, External person
  • Ruijssenaars, Wied, Assessment committee
Award date10-Sep-2015
Place of Publication[Groningen]
Publisher
Print ISBNs9789462286771
StatePublished - 2015

View graph of relations

Download statistics

No data available

ID: 23220306